26 Aug
26Aug



לא פעם אני מגיעה ליעד אחרי שעות ארוכות של תכנון בתחושה ש'' פה כבר הייתי'' ונורא מרוצה כשהכל מתחבר ומסתנכרן ומפת Google earth הופכת להיות רשת של רחובות, בתים, אתרים, מסעדות, צבעים, צלילים וריחות.
הפעם באמת הייתי פה, פעמיים!
לראשונה ב 1988, תלמידת כיתה י''ב עם משלחת של ביה״ס, כשברלין עוד הייתה מחולקת למזרח ומערב, זכיתי לבקר משני צידי החומה ולצלם את שער ברנדנבורג פעם כשהיא מלפניו ופעם כשהיא מאחוריו. חתיכת היסטוריה!

אחרי לא מעט שנים חזרתי לכאן עם אורי, גם מאז כבר זרמו הרבה מים בנהר השפרה, ברלין הייתה מאוחדת. כמה הופתעתי כשמצאתי עיר צבעונית, מתפתחת, תוססת, המון חברה צעירים. שכונות שהיו אפורות והרוסות שוקמו וקיבלו צבע.

וזו הפעם השלישית- שבוע של שתי אימהות (חברה ואנוכי) עם שתי מתבגרות, חברות שסיימו י״ב ורוצות ״לקרוע את העיר״, רגע לפני שפורסות כנפיים, עוזבות את הבית ויוצאות למכינה/שנת שירות.

אז אייך אומרים? פעם שלישית גלידה?! וזו לא סתם גלידה, זו גלידה עם קצפת ודובדבן בקצה!!!
איזו ברלין זו! עיר חיה תוססת ובועטת, טרנדית ומלאת צבע ושמחה. עיר קוסמופוליטית שמקבלת את כולם בזרועות פתוחות ובאהבה. עיר של ניגודים, עבר שתמזג עם הווה, מזרח ומערב, אומנות קלאסית עם עכשווית, קולינריה מהמטבח הגרמני המסורתי עם מטבחים בינלאומיים, עיר עם אינסוף מוזיאונים, לוקיישנים בווייבים מגניבים ומיוחדים בהם מתגודדים הברלינאים בערב לשתות כוס בירה (שזולה כאן בהרבה מכוס מים), חיי לילה סוערים עם מועדונים ובארים, קניונים וחנויות בקיצור עם כל מה שחברה צעירים (או כאלה שמרגישים צעירים) צריכים!

אז רגע לפני שנצא לדרך ואכתוב את המסלול והאתרים שביקרנו, את כל ההמלצות והטיפים, בואו ונעשה קצת סדר…

טיסות: 
אל על ואיזי ג'ט מפעילות טיסות ישירות לברלין על בסיס יומי.
המוטו שלי זה לקנות כרטיסים זולים! ואיך עושים את זה? מזמינים מספיק זמן מראש, מסתפקים בטרולי ותיק גב ומתגברים על הגעגוע לבעל/חבר במשך ארבע שעות טיסה וחוסכים עשרות יורו על בחירת מקומות ישיבה, גם ככה תהיו אח״כ 24/7 יחד ותתחננו להיות קצת לבד ובשקט 😅
by the way, עוד לא קרה לי שעליתי על טיסת לאו קוסט ולא ישבתי לפחות ליד אחד מהאנשים שטסתי איתו, תכלס כשעולים על המטוס מגלים שרוב האנשים לא שילמו על מקום ישיבה ומתחיל מן משחק של כסאות מוסיקליים עד שזה מסתדר. והפעם בלי להתאמץ אפילו, קיבלנו באופן רנדומלי כסאות ״בביזנס״, אומנם ביזנס של לאוו קוסט, הכיסא לא נשען לאחור אבל היי… שורה ראשונה עם המון מקום לרגליים.

תחבורה ציבורית בברלין:
אפשר לכתוב על זה פוסט שלם, אשתדל לסכם ולקצר-
מערכת התחבורה הציבורית בברלין מרשתת את העיר בצורה נפלאה. היא יעילה, נקיה ובטוחה.
המערכת פועלת 24/7 – 365 ימים בשנה. החיסרון היחיד שמצאתי בה, שבימים חמים, היא ברובה לא ממוזגת 😰
אלו סוגי התחב''צ וכך הם מסומנים-
S היא הרכבת הנוסעת מעל פני האדמה.
U היא הרכבת התחתית
M (או M ואחריו מספר) אלו החשמלית/Tram והאוטובוסים
F אלו המעבורות
כל הכרטיסים תקפים לכל אמצעי התחב''צ.
כל מבוגר מעל גיל 14 חייב בכרטיס, ילדים בגיל 6-14 זכאים לכרטיס מוזל, ילדים מתחת לגיל 6 נוסעים בחינם.
ברלין מחולקת לשלושה אזורים A, B, C כל מוקדי הביקור בברלין נמצאים באזורים AB.
כרטיס C יש לרכוש עבור נסיעה מ/אל שדה התעופה שונפלד או נסיעה לפוטסדאם, לובאנו (עליהם אפרט בהמשך).
אם קונים כרטיס כלשהו (יומי, שבועי או חודשי) לאזורים AB ורוצים אח"כ לנסוע לתחנה שנמצאת באזור C צריך לרכוש כרטיס השלמה- Extension. ניתן רכוש כרטיס השלמה בודד (שתקף לשעתיים) או כרטיס השלמה יומי .

סוגי הכרטיס:
כרטיס נסיעה חד פעמית (תקף לנסיעה של עד שעתיים בכיוון אחד), כרטיס יומי, כרטיס שבועי וכרטיס חודשי.
החל משהות של חמישה ימים כבר משתלם לקנות את הכרטיס השבועי!
יש עוד כל מיני סוגים של כרטיסים כמו כרטיס זוגי או משפחתי אבל במקרה הזה חשוב לזכור שאין אפשרות להתפצל.
אם קניתם כרטיס נייר צריך לתקף אותו שימו לב שאתם מחתימים פעם אחת בלבד! החתמה כפולה מבטלת את הכרטיס.
אפשר להוריד בטלפון את אפליקציית BVG ולרכוש בלחיצת כפתור כרטיס דיגיטלי מכל סוג שתבחרו.
אני הורדתי אותה בארץ, רכשתי את הכרטיס השבועי (39 אירו) כבר בהיותי בשדה התעופה בישראל כדי להגיע מוכנה לאפשרות להשתמש בתחב''צ עם הנחיתה.

דרכי ההגעה מהשדה לעיר:
תחב''צ (כרטיס שצריך לכלול גם אזור C)
מונית- תחנת המוניות נמצאת ביציאה מהטרמינל
אובר/בולט- תורידו את האפליקציות לטלפון עובד פיקס!

מזג אויר:
נחתנו ל 26 מעלות, מזג אויר אביבי, ללא לחות, בשמש חמים, בצל קריר, בלילה קריר מינוס…ביום האחרון עלה ל 31 מעלות, זה לא היה תענוג גדול להסתובב, אומנם יבש אבל חם, (אם כי אחרי שנחתנו בארץ נזכרתי שתמיד יכול להיות גרוע יותר).
במזג אויר כזה אפשר לנצל את היום לנסוע לאחד האגמים באזור או לעשות קניות באחד מהקניונים הרבים והממוזגים שבעיר.

לבוש:
 במזג האויר שהיה לנו התלבשנו בשיטת הבצל, כאמור בוקר/ ערב, שמש/צל במנעד טמפרטורות משתנות.

לינות:
לברלין 2 אזורים עיקריים: מִיטֶה וקוּדָאם.

שכונת מִיטֶה (Mitte), נמצאת ב״מזרח ברלין״, בה נמצא ה ״סוהו״ של ברלין- המון מסעדות, בתי קפה, ברים, גלריות וחנויות. זה אזור תוסס, מקסים וקסום. למעשה כמעט כל מה שיש לראות ולעשות בברלין נמצא במזרח- אלכסנדר פלאץ, מגדל הטלוויזיה, אי המוזיאונים, קתדרלת ברלין, כיכר גנדרמנמרקט, שדרות אונטר דן לינדן, שער ברנדנבורג, האקשה הופה, שוק האוכל בהאקשר מרקט, המוזיאון הפתוח של חומת ברלין (east side gallery ), שכונת פרידריכסהיין הטרנדית והמגניבה ועוד…. מפה לוקחים את השייט על נהר השפרה ופה גם מתחילים רוב הסיורים בעיר מכל סוג.

אזור הקוּדָאם לעומת זאת נמצא ב''מערב'' ונחשב מודרני יותר, נקי יותר ואירופאי יותר, תמצאו בו את רחוב הקניות Kurfürstendamm המרכזי והיפה (''השאנז אליזה'' של ברלין), פארק טירגארטן Tiergarten, גן החיות הגדול, האקווריום של ברלין, מרכז סוני ועוד... וגם פה קניונים, מסעדות, בתי קפה ובארים.

התייעצתי רבות בקבוצות הפייסבוק השונות איפה כדאי לקחת מלון?! וכצפוי- מאה אנשים, מאה דעות! בחירת אזור הלינה היא מאד אינדיבידואלית ושונה מאדם לאדם בהתאם להעדפותיו, תקציב, גיל, סגנון חיים וכד'… וכך מצאתי את עצמי ״משחקת מונופול״, הזמנתי חמישה מלונות שונים כל אחד במיקום אחר (וכולם כמובן עם אפשרות ביטול). התלבטתי כמעט עד הרגע האחרון מה נכון עבורנו בעיקר כדי שהבנות יוכלו לצאת לבלות בלילה ולחזור עצמאית למלון בבטחה ובלי פחד. לבסוף בחרתי במלון קראוון פלזה בקודאם.

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות 


מלונות מומלצים נוספים בקודאם-

H10 Berlin Ku'damm מלון ארבעה כוכבים (200 מ' מרחוב הקניות Kurfürstendamm)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות


מחפשים משהו קצת יותר פשוט וזול בקודאם?

about:berlin Hotel (בסמוך לרחוב הקניות Kurfürstendamm)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות

בדיעבד אני יודעת שעשיתי טעות וההחלטה שלי הייתה הכי פחות טובה עבורנו, ולא בגלל טיב המלון או השכונה, אין ויכוח שהוא מקסים וברמה גבוהה עם ארוחת בוקר מאוד עשירה ומפנקת ברכה וספא, אבל הוא מתאים יותר לאנשים מבוגרים או משפחות עם ילדים צעירים ולא עבור נוער שמחפש לבלות.
רוב מקומות הבילוי נמצאים במיטֶה ולכן נכון יותר היה לקחת שם מלון ולחסוך את הנסיעות הארוכות בשעות הלילה המאוחרות.


מלונות מומלצים במיטֶה-

Adina Apartment מלון דירות מ ה מ ם ברמת ארבעה כוכבים! בהאקשייר מרקט (אזור הבילויים)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות


NH Collection מלון ארבעה כוכבים על רחוב פרידריכשטראסה (רחוב הקניות)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות 


מחפשים משהו קצת יותר פשוט וזול במיטה?

H2 Hotel Berlin-Alexanderplatz מלון שלושה כוכבים ממש ליד אלכסנדר פלאץ

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות


Hotel Gat Point Charlie מלון בוטיק ברמת שלושה כוכבים (ליד צ'ק פוינט צ'רלי ורחוב הקניות פרידריכשטראסה)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות


מחפשים המלצות לבתי מלון נוספים? כנסו לכאן


מטבע:
המטבע בגרמניה הוא יורו, ברוב המקומות אפשר לשלם באשראי, נתקלנו בכמה מקומות בשווקים ואפילו מסעדה מצוינת שישבנו בה שקיבלו רק מזומן.
אני תמיד מזמינה מט''ח באתר של fly money  דרך הטלפון או מהמחשב בתהליך מאוד פשוט ומהיר, משלמת באמצעות כרטיס האשראי ואז אוספת אותו בדלפקי בנק הפועלים בנתב"ג (בטרמינל 1 ובטרמינל 3). יש תור מיוחד למזמינים מראש, כך שזה אפילו לא מעכב אותי מלבזבז בדיוטי 🤭 וזה חוסך לי זמן ובעיקר כאב ראש של יציאה מהבית לחלפן, מציאת מקום חניה, לבקר קודם בכספומט (כי החלפן אצלנו מקבל רק מזומנים), להזמין מראש את המט'ח (במידה ומדובר במט''ח לא שגרתי שלא תמיד מחזיק וכו.....) אגב, בגילי הזיכרון כבר לא משהו, אז עושה לי התראה שמצלצלת ומזכירה לי לאסוף את הכסף כשעה לפני זמן ההמראה... הזמנת מט''ח אפשר לעשות כאן 

סים קארד: אני טסה עם eSIM של חברת Airalo המאפשרת להוריד ולהתקין חבילת גלישה דיגיטלית ביותר מ-200 מדינות/אזורים ולשמור על קשר בכל מקום בעולם מיד לאחר הנחיתה. העלויות נמוכות והשירות מצויין! (רק צריך לוודא שהמכשיר שלכם תומך eSIMׂׂׂ)
אם תכתבו קוד קופון ASNT7705 בהזמנה שלכם תקבלו 3 דולר הנחה.

ביטוח:
בד״כ עושה את ביטוח הנסיעות בפספורט כארד הפעם לא שלחנו כבודה החלטתי לעשות דרך הפניקס

יאללה, ועכשיו אפשר לצאת לדרך, מוכנים? למקומות היכון- טוס!

בצהרי היום יצאנו עם הרכבת לשדה התעופה, לקחנו שאטל לטרמינל 1, אולם היוצאים היה כמעט ריק, צעדנו ישירות ל W (מאחר ואנחנו רק עם טרולי וצ׳ק אין כבר עשיתי). אין תורים, אין שאלות.
צ׳יק צ׳ק עלינו במדרגות, מעבר גבול מהיר, שיקוף מזוודות והתיישבנו לשתות קפה בדיוטי, הטיסה יצאה בדיוק מופתי, אנחנו (גילאי 50 פלוס) כאמור ישבנו בשורה ראשונה, מתחנו רגליים, הבנות זו לצד זו בשורה שניה, כנאמר בתרי״ג המצוות- ״והדרת פני זקן״.
בנחיתה היה עיכוב קל ביציאה מהמטוס, מפה לשם השעון הראה כבר 23:30, בדקתי בגוגל מפות את הדרך למלון, הנתונים שקיבלתי הראו שעה ועשרים בתחב''צ/ 25 דק ברכב, החלטתי להזמין בולט בעלות 34 אירו, שירות יעיל, זריז ונח.
בחצות הגענו למלון, התקבלנו, התקלחנו וצללנו למיטה. (טיפ קטן- בדיקת מסלולי נסיעה וזמנים בתחב''צ עדיף לעשות באפליקציית BVG, היא מדויקת, נוחה ומציעה מגוון אפשרויות גדול יותר מגוגל מפות.)

יום ראשון לטיול- סיור מקיף של ברלין האמיתית!
בבוקר לאחר ארוחת בוקר עשירה ומפנקת במלון יצאנו לתחנת Zoologischer ועלינו על רכבת לאלכסנדר פלאץ שם התחיל הסיור שהזמנו עם גיא שהוא ללא ספק וללא עוררין הדבר הכי חשוב והכי טוב שאפשר לעשות בברלין! גיאצ׳וק הוא פצצת אנרגיה מתקתקת, קופצני ושובב, מקור בלתי נדלה של ידע, לא להאמין כמה אינפורמציה וסיפורים על ההיסטוריה, גיאוגרפיה וגיאופוליטיקה הוא מכיר וזוכר! הוא מרתק ומצחיק, ציני עם הומור שחור, מבריק ושובה לב, או כפי שהוא מגדיר את עצמו ''הרבה מעבר לאריזה נאה'' 🤣.
הסיור ערך כשבע שעות, ובכל הזמן הזה הוא הצליח להשאיר קבוצה של עשרים וחמישה איש (מבוגרים וילדים!) ערניים! יש ששאלו אותי אם לא חיכיתי שיסתיים כבר... אז בחיי שלא! הזמן טס כשנהנים!
המסלול לא היה ארוך ועבר במקומות שבוודאי כולכם תגיעו אליהם: רייכסטאג, שער ברנדנבורג, אנדרטת השואה, מיקום הבונקר של היטלר, המרכזים של המשטרה החשאית, הגיסטאפו ושירות הבטחון של ה ss, חומת ברלין, מרתפי העינויים של הגיסטאפו, צ׳ק פוינט צ׳ארלי, חנות שוקולדים Rausch Schokoladenhaus, כיכר ז'נדארמנמארקט (שנמצאת כרגע בשיפוצים), כיכר שריפת הספרים ועצירה בארוחת צוהריים ב Bavaria Berlin- מסעדה גרמנית אוטנטית מצוינת, שממוקמת בסמוך לבונקר של היטלר. למעשה בכל המקומות ביקרתי כבר בעבר, אבל זו פעם ראשונה שנחשפתי למידע וסיפורים מרתקים בזכותו!
גיא שופע ידע גם בכל הקשור לקולינריה ובילויים ולאורך כל הסיור הוא נתן אינסוף טיפים והמלצות: מה לאכול ואיפה, לאיזה מסיבה ללכת ובאיזה קוד לבוש והיכן לעשות קניות בזול, וכל הטיפים שלו הם לא למקומות הסטנדרטיים של מסלול העדר, אלא מקומות שרק ברלינאי שחי, נושם ואוהב את העיר יכול להמליץ.
בנוסף גיא המשיך ללוות אותנו לאורך הטיול ושלח כל יום עוד ועוד המלצות וטיפים (שקצת ''הרסו'' לי את כל מה שתכננתי) 😝
הסיור עם גיא הוא ערך מוסף אדיר לשהות!!! אז תעשו לעצמכם טובה ותזמינו סיור לפני שלא יהיה לכם מקום! להזמנת הסיור של גיא לחץ כאן

הרייכסטאג-

שער ברנדנבורג (וסימון על הכביש במקום שבו עמדה החומה)

האנדרטה לזכר יהודי אירופה (אנדרטת השואה)

מוזיאון הטופוגרפיה של הטירור

צ'ק פויינט צ'ארלי

חנות השוקולד Rausch Schokoladenhaus

ארוחת צוהריים גרמנית: נקניקיות וייסוורסט שפעצל ופרעצל 

והנה כמה המלצות למוזיאונים שווים בסביבת הסיור אותם אפשר להזמין מאתר Get Your Guide, או מאתר Tiqets שיחסכו לכם עמידה ארוכה בתורים:
מוזיאון החומה אסיסי פנורמה:  זהו היכל עגול, אשר מוקרנות בו תמונות ב-360 מעלות. אפקטים אודיו-ויזואליים שונים מדמים בצורה אינטרקטיבית את החיים בשנים שלפני נפילת החומה.
להזמנת כרטיסים למוזיאון החומה לחץ כאן או כאן 
מוזיאון TimeRide: אטרקציה אינטראקטיבית וחדשנית, שבה המשתתפים מוזמנים לצאת למסע אחורה בזמן לעידן של תקופת המלחמה הקרה באמצעות שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה (VR) בעזרתה מגלים כיצד נראו החיים בברלין משני עבריו של מסך הברזל.
להזמנת כרטיסים למוזיאון Time Ride לחץ כאן או כאן

אם אתם מתקשים בהליכה, חם לכם, קר לכם, הגעתם לזמן קצר, או מיליון סיבות אחרות, אפשר לראות את העיר עם אוטובוס התיירים Hop On Hop Off.
במהלך יום שלם תוכלו לעלות ולרדת באתרים תיירותיים בעיר ובזמן קצר לראות את רוב המקומות, תקבלו אוזניות ובכל אתר תשמעו הסברים.
להזמנת כרטיסים לנסיעה באוטובוס Hop On Hop Off לחץ כאן או כאן

יש מגוון חברות שמציעות את השירות, חלק מהכרטיסים הם רק עבור האוטובוס ובחלק ניתן לשלב סיור באוטובוס ושייט בסירה על נהר השפרה ויש עוד סוגים שונים של סיורים כמו סאגווי ואופניים. 
להזמנת כרטיס משולב אוטובוס וסירה לחץ כאן, להזמנת סיור בסאגווי לחץ כאן, להזמנת טיול יום באופניים לחץ כאן או כאן

בתום הסיור צעדנו להאקשה הופה Hackesche Höfe- מערכת של שמונה חצרות פנימיות במעטפת בניינים עתיקים משופצים ויפהפיים, ששימשו בעבר בעיקר את יהודי העיר, הן מחוברות יחד בסמטאות המשלבות גלריות, חנויות בוטיק קטנות, משרדים ומקומות בילוי ואוכל. אל תוותרו על קפה ב Ben Rahim, חד משמעית הכי טוב ששתיתי בברלין (האמת שהתחרות לא קשה, ביתר המקומות בברלין פשוט לא יודעים להכין קפה 😝).
בתוך הארכיטקטורה המורכבת של החצרות במתחם נמצאות שתי גלריות לאומנות- Haus Schwarzenberg ו Neurotitan Gallery החצר המרכזית בדרך אליהם מצוירת כולה ע"י אמני רחוב מרחבי העולם, צבעונית ומקסימה.
גם גרם המדרגות של Haus Schwarzenberg Berlin (בכל הקומות) עמוס בגרפיטי והטיפוס בו הוא חוויה.
תמצאו כאן גם שני מוזיאונים חשובים הקשורים בהיסטוריה היהודית- מוזיאון המפעל של אוטו ויידט: גרמני, חסיד אומות עולם, שהקים בית חרושת למטאטים ומברשות במטרה להציל יהודים, ומוזיאון אנה פרנק.
כמו כן תוכלו למצוא בסביבה לא מעט אבני נגף- ריבועי ברונזה שקועים במדרכות בכניסות לבתים ועליהם שמות יהודים שהתגוררו פה ופרטים נוספים כגון שנת לידה, מועד גירוש, היעד אליו גורשו ותאריך הרצחם, המאלצות את העוברים ושבים באופן סימבולי להרכין ראש על מנת להביט למטה ואף להתכופף, ''לקוד קידה''.
האקשה הופה הוא גם אחד המקומות המומלצים לטעום מחיי הלילה העשירים של העיר, תאורה מיוחדת צובעת את המקום באור צבעוני וקסום והאווירה תוססת עד השעות הקטנות של הלילה.
שני הרחובות המרכזיים של השכונה הם Oraineburger ו-Rosenthaler. ברחובות אלו, ומסביב להם גם יש אינספור בתי קפה, מסעדות, חנויות רשת, חנויות מעצבים, חנויות כלי בית ועוד…בימי חמישי ושבת נערך במקום שוק אוכל (האקשה מארקט), בקיץ מתקיימים בימים אלה מופעים של אומני רחוב.

את היום קינחנו בהפנינג קיץ עליו המליץ גיא, אירוע שמתקיים ארבע פעמים בשנה (אחת לעונה) למרגלות נהר השפרה. במתחם עם דוכנים ו food trucks עם מגוון גדול של מאכלים ובירה שזורמת כמו מים בנוף השקיעה, לצלילי מוסיקה טובה ואחלה וייב!
(חדי עין ישימו לב לברכה הצפה, פרטים עליה כתבתי בסוף הפוסט) 

עייפות ומאוד מרוצות חזרנו לבית המלון, ה״זקנות״ לישון, הצעירות להתארגנות ליציאה לבלוי.
כפי שכתבתי הדרך בתחב''צ מבית המלון שלנו למועדונים/בארים במיטֶה לוקחת כשלושת רבעי שעה, לעומת זאת עם בולט/אובר עשרים דקות ולכן החלטנו שהכי נכון שהבנות יצאו ויחזרו במונית (עלות בין 10 ל 15 אירו לכיוון) ואנחנו נישן ''בשקט''.


לייעוץ/ תכנון טיול בהתאמה אישית לברלין

לחץ כאן

או התקשרו
 0544971694

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם



יום שני לטיול - היסטוריה יהודית מצמררת טבולה בירוק וכחול פסטורלי.
כשתכננתי את הטיול היה לי ברור שאנחנו מחלקות את הזמן שלנו בין בילויים, הנאה, אוכל וקניות, לבין ביקור באתרים הקשורים להיסטוריה היהודית. אחד הרשמים החזקים מהביקור הקודם שלי כאן הוא האזכור של אתרים רבים שעוסקים בשואה (אנדרטאות, מוזיאונים וכו'). אגב, רבים מהם יועדו אל העם הגרמני ולא לתיירים/יהודים מתוך הצורך שלהם לטפל בעברם המביש כאומה, לזכור ולא לשכח!
אז בבוקר לקחנו רכבת S7 ויצאנו מהעיר לכיוון פוטסדאם- Potsdam. ירדנו בתחנת Grunewald וצעדנו לרציף 17, זכר מצמרר לימי המשלוחים הנוראיים אל מחנות הריכוז בשנים 1945-1941.
משני עברי המסילה הישנה נחקקו על אריחי המתכת נתונים של כל המשלוחים שיצאו מתחנה זו הכוללים את מספר המגורשים, התאריך והיעד אליה יצאה הרכבת.
העוצמה של האנדרטה היא דווקא ''בפשטות״ שלה ורעד עובר בגוף בכל פעם שברקע נשמעות צפירות הרכבות שעדיין חולפות בתחנה הסמוכה שעדיין פעילה.

משם המשכנו לווילת ואנזה הממוקמת על גדות האגם בנוף פסטורלי ירוק ושקט.
בשום צורה ואופן מח אנושי לא יכול להבין איך ישבו שם חבורה של 15 שטנים והוציאו לפועל את תוכנית הפתרון הסופי.
בתוך הווילה תערוכה במספר חדרים המציגים מסמכים מקוריים מפרוטוקולים של הדיון, תמונות, הקלטות, וקטעי וידאו מצמררים, לצד כל אלה טקסטים קצרים עם הסברים בשפה הגרמנית/אנגלית. סיירנו במקום כשעתיים. 

בתום הסיור לקחנו שייט על אגם וואנזה לעיירה Alt Kladow. למרגלות האגם יש מקום קטן ומקסים עם בתי קפה ומסעדות שפשוט כיף לשבת בהם לאכול או אפילו רק לשתות בירה, בפרט כשמזג האויר אביבי ונעים.

אח״כ לקחנו אוטובוס 218 (לכיוון Pfaueninsel) לאי הטווסים. בבית הקפה Wirtshaus zur Pfaueninsel שנמצא לפני המעבר לאי, קינחנו בעוגות מיוחדות ונהדרות (גבינה ומנדרינה, טעמתם פעם?) ואז עלינו על מעבורת שיוצאת אחת לחצי שעה ומעבירה מגדה לגדה במשך שתי דקות. התשלום עבור המעבורת הוא במכונה ורק באשראי (6 אירו למבוגר בודד, יש כרטיס משפחתי מוזל. שעות פתיחה: 9:00-20:00).
המקום חמוד, יש בו ארמון, גנים יפים עם שבילי טיול, חממת ציפורים וגולת הכותרת הם הטווסים שמסתובבים חופשי (או לפחות אמורים להסתובב), אני חושבת שמשפחות עם ילדים במזג אויר נעים מאוד ייהנו, אנחנו מיצינו אחרי חצי שעה בעיקר כי היה לנו חם (וכנראה שגם לטווסים כי רובם רבצו מעולפים על הארץ) וגם היו לנו תוכניות להמשך שרצינו להספיק, אז חזרנו לתחנת הרכבת בוונזה. (חשוב לקחת בחשבון שהאוטובוס לכיוון האי וחזרה יוצא אחת לשעה באמצע שבוע, ואחת לחצי שעה בסופ״ש. תכננו את הביקור בהתאם.)

התחנה האחרונה שלנו (עם אותו קו של רכבת) היא העיירה פוטסדאם- עיר הארמונות והגנים!
כדי להגיע לפוטסדאם צריך לעשות הרחבה של הכרטיס לאזור C, העלות היא 2 אירו והכרטיס תקף לשעתיים, לא לשכוח ״להרחיב״ את הכרטיס גם בחזור.
ירדנו בתחנת רכבת הראשית וצעדנו ברגל לכיוון העיר העתיקה בסמטאות הצרות העמוסות במבנים היסטוריים, כנסיות וארמונות עד המדרחוב היפה גדוש בחנויות מעוצבות, גלריות, בתי קפה ומסעדות. בצדו האחד של המדרחוב שער ברנדנבורג (קטן יותר, מרשים פחות, ועתיק יותר מזה שבברלין) ובצד השני כנסייה. אכלנו במסעדה טובה ליד השער, מוזיקת רקע אפריקאית התנגנה מהרחבה הסמוכה. 

בסיום הארוחה צעדנו לשם כדי להבין על מה המהומה וגילינו שוק אפריקאי מ ש ג ע עם ביתנים של אוכל, ביגוד ומוצרים אוטנטיים ואנשים לבושים בבגדים מסורתיים רקדו לצלילי המוסיקה שהמשיכה להתנגן ואנחנו בקלילות הצטרפנו לחגיגה. 

במרחק 15 דקות הליכה משם ניצב ארמון סן סוסי (Sanssouci Palace) ששימש כארמון הקיץ של מלכי פרוסיה ומכונה "ארמון ורסאי הגרמני". גולת הכותרת של המקום הם הגנים המרהיבים המקיפים את הארמון עם ערוגות הפרחים הצבעוניות, מדשאות רחבות, גדרות חיות ירוקות ומזרקות מים.
להזמנת כרטיסים לארמון סן סוסי לחץ כאן
לצערי לא הספקנו להגיע לארמון בשעות הפתיחה שלו (אמצע שבוע עד 17:30 סופ״ש עד 14:30, שני סגור) ואלו תמונות מהביקור הקודם שלי במקום-

בלילה חזרנו לברלין ונוהל חצות חוזר על עצמו, שכב״ג הולך לישון, שכב״צ יוצא לבלות.


לייעוץ/ תכנון טיול בהתאמה אישית לברלין

לחץ כאן

או התקשרו 0544971694

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם



יום שלישי לטיול- יום בסימן שווקים
התחלנו בשוק ״17 ביוני״ שוק וינטג׳ גדול ואוטנטי. המון כלי פורצלן מעוטרים, תכשיטים, בגדים, תיקים וארנקים מעור ועוד מבחר ענק וצבעוני של פשפשים ועתיקות. הבנות רכשו טבעות, נעמה כלי פורצלן ואני כובע לימים הקרובים שהולכים ומתחממים.

מהשוק צעדנו לפסל הזיגהזויילה (Siegessäule) עמוד הניצחון של ברלין הממוקם במרכזה של כיכר הכוכב הגדול הנמצאת בלב ליבו של הפארק המקסים טירגארטן, בראשו של העמוד ניצב פסלה של אלת הניצחון הרומית המכונפת והמוזהבת. עמדנו בתור קצר בשמש הקופחת, קנינו כרטיסים (4 אירו לאחד) וטיפסנו בגרם מדרגות צר וצפוף כשאנשים עולים ויורדים בו זמנית 268 מדרגות.
מה אגיד לכם? בחוץ 27 מעלות וכשיש מסביב אנשים חסרי מודעות להיגיינה, זו לא חוויה ידידותית! (מצד שני זה דרבן אותנו לטפס מאוד מהר למעלה 🤣)

לאחר שירדנו הסתובבנו בפארק היפה המשתרע על שטח של כ-2,000 דונם ומרושת בשבילים רבים ומפותלים המגיעים לפינות חמד עם בריכות ואגמים בהם שוחים ברווזים, מדשאות עם פסלים, אנדרטאות, מסעדות וגני בירה.

יום ראשון, השמש זורחת וברלינאים רבים נמצאים בפארק, מטיילים, רוכבים על אופניים, יש כאלה שעושים פיקניק ואחרים תופסים קצת שמש, ובברלין כמו בברלין תופסים שמש- נטולים! אלו לא מראות זרים פה ויש לא מעט אנשים, רזים ומלאים, נמוכים וגבוהים, שעירים וחלקים, משתזפים/מסתובבים בטבעיות מרובה שלווים ונינוחים, ללא שום מבוכה כלשהי. (הבנות שלנו לעומת זאת נעשו אדמדמות, ולא, זה בגלל מזג האויר).
וזו יופייה של העיר הזאת- אף אחד כאן לא שופט אותך ולאף אחד לא ממש אכפת בן כמה אתה ואיך אתה נראה עם או בלי בגדים.

המשכנו לצעוד בשבילים עד שהגענו ל Café am Neuen See, בית קפה/מסעדה שמשקיף לאגם מלאכותי. מאחר ולא הזמנו מקום, ובית הקפה היה full booked נאלצנו ״להסתפק״ בבירה, פיצה דקיקה ומעולה ועוגת גבינה עם פירות יער לקינוח, בגן הבירה שלצד בית הקפה.

אגורות באנרגיה המשכנו לצעוד בפארק עד לתחנת הרכבת Tiergarten ונסענו לשוק נוסף שמתקיים בימי ראשון בפארק מאוור, השוק הזה הרבה יותר גדול והרבה יותר תיירותי מזה שביקרנו בו בבוקר, יש בו עשרות דוכנים של יד שניה, יצירה מקומית ואוכל, במדשאות ליד יש הפנינג עם מופעי רחוב, מוסיקה וקריוקי, למי שרוצה לקנות דברים מומלץ להגיע לכאן לפני הצהריים, אנחנו הגענו לקראת 15:00 והיה עמוס וצפוף מידי.

מהשוק לקחנו תחב''צ לגשר אוברבאום Oberbaumbrücke, גשר החוצה את נהר השפרה ונחשב לאחד מסמליה המוכרים של אחדות ברלין. הוא מחבר בין שכונת פרידריכסהיין שהשתייכה למזרח ברלין, לבין שכונת קרויצברג, שהיתה חלק ממערב ברלין (שהיו מופרדות בעבר ע''י החומה) והיווה את אחת מנקודות המעבר בין מזרח ומערב. הצצנו על פסל איש המולקולה המורכב משלוש דמויות המהלכות על המים ונפגשות זו עם זו שהוצב ליד משולש הגבולות בין הרבעים טרפטו, פרידריכסהיין וקרויצברג.

צעדנו לאורך east side gallery הגלריה הפתוחה הארוכה ביותר בעולם אשר מתפרשת על פני כ- 1.3 ק״מ וכוללת מעל 100 תמונות ענק אשר צוירו ע״י 21 אומנים מ 18 מדינות שונות, זה למעשה השריד השלם הארוך ביותר מהחומה המקורית. לאחר נפילת החומה חלקים רבים ממנה נהרסו ונלקחו, חלקים קטנים עומדים עדיין כאנדרטאות ברחבי העיר אבל אין עוד מקום בו אפשר למצוא שריד כה ארוך ושלם.
מתנצלת מראש על כמות התמונות, זה אחרי סינון... 

לפני שמתחילים ללכת לאורך החומה, אפשר לבקר במוזיאון החומה The Wall Museum שנמצא בתחילתה ומספר את סיפורה של חומת ברלין, מהסיבות להקמתה, דרך החיים בצילה ועד לנפילתה, באמצעות 13 חדרים ובהם יותר ממאה מסכים, מקרנים ותצוגות אינטראקטיביות.
להזמנת כרטיסים למוזיאון החומה לחץ כאן או כאן

עם השקיעה הגענו למתחם הולצמארקט המשגע, מעין כפר קטנטן ומגניב עם מבנים צבעוניים, ציורי קיר, מתחמי סטודיו, מסעדות, בארים בוהמיינים, דוכני אוכל, גני בירה, ציליות ענק, חצר למסיבות ושבילים שמובילים לפינות ישיבה קסומות על גדות נהר השפרה. 

בסביבות 22:00 התחלנו לנוע לכיוון בית המלון ונחשו מה הלוז?  אימהות עייפות ומפורקות למיטָה, בנות צעירות ונמרצות למיטֶה!


לייעוץ/ תכנון טיול בהתאמה אישית לברלין

לחץ כאן

או התקשרו 0544971694

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם



יום רביעי לטיול - בוקר מתוק ברובע היהודי!!!
התחלנו בבית הכנסת החדש שמשמש כיום כמוזיאון המתעד את תולדות הקהילה ואת תולדות בית הכנסת.

בנין אחד מפריד בין בית הכנסת וחצרות האקמן Heckmann Höfe, פינת חמד שקטה ואלגנטית, במרכזה כיכר המוקפת בבתי קפה, מסעדות, תיאטרון, חנויות בוטיק (לחובבי הארי פוטר חנות מ ש ג ע ת!!!), גלריות וחנות לסוכריות וממתקים בעבודת יד Bonbonmacherei – שקיימת מעל 100 שנים, בה אפשר לצפות בתהליך הכנת הסוכריות ולקנות סוכריות בעשרות טעמים שונים (קרמל, וניל, אגס, מלון, קוקוס, קולה, מרווה, אניס ועוד). פתוח בימים ד׳ ו ש׳ 12:00-20:00. כל המידע הזה לקוח מהאתר של החנות כי אנחנו לצערנו הגענו כשהיה סגור. (אבל גם קצת למזלנו אחרת היינו מקבלות הרעלת סוכר- ראו בהמשך 😅).

3 דקות הליכה משם נמצא בית קפה בוטיק Princess Cheesecake אחד המפורסמים והנחשבים בברלין הידוע בעוגות הגבינה המשובחות שלו.
עוד כמה צעדים ל Loti Panton קונדיטוריה של עוגיות מקארון שהן ממש יצירת אומנות!!! שילובי טעמים משוגעים בצבעים נועזים והכי מיוחדות שאכלתי ever.

אנחנו כאמור רוויים בפחמימות וסוכרים, אבל מה לעשות שממש פה מעבר לפינה יש את הסופגניות הכי טובות בעיר? אומנם אנחנו ברובע היהודי,  אבל כאן בבית הקפה Sammy’s Berliner Donuts הורוד והמגניב לא באמת מוכרים סופגניות, כאן מוכרים Berliner! תכלס, ברלינר היא ממש אותו מאכל בצק שמרים מטוגן כמו הסופגניה, אבל…. מסתבר שלא אנחנו המצאנו אותה והיא קיימת הרבה קודם לכן אצל הגרמנים.
אז בבית הקפה הזה, תמצאו את הברלינריות הכי שוות בעיר בעשרות ציפויים ומילויים מפתיעים, (קצת כמו רולאדין לפני חנוכה אבל בטעמים הרבה יותר מיוחדים): תפוחים אפויים וציפוי אגוזים, שקדים ווניל, קרם תותים, גבינה ופטל, קרמל מלוח, ג'ינג'ר ובזיליקום ועוד...

שבעות ומרוצות התקדמנו לעבר אי המוזיאונים, נכנסנו אליו מגשר Friedrichsbrücke, שממש לצידו נמצא מזח (Alte Börse) ממנו ניתן לעלות לשייט על נהר השפרה.
להזמנת כרטיסים לשייט על נהר השפרה לחץ כאן או כאן

אי המוזיאונים הוא אי זעיר הנוצר בין זרועות נהר השפרה, עליו ממוקמים חמישה מהמוזיאונים המשובחים והמעניינים ביותר בעיר בבניינים מפוארים ויפהפיים והקתדרלה הגדולה של ברלין. לדעתי המקום הכי יפה בברלין!


מוזיאון פרגמון: ידוע באוסף מרשים של אמנות ועתיקות מטורקיה והמזרח התיכון. הוא מכיל מספר מבנים עתיקים שהובאו אליו בשלמותם והוקמו בו מחדש, בהם מזבח פרגמון, שער השוק של מילטוס, שער עישתר ורחוב התהלוכות של בבל. (הייתי בו בביקורי הקודם, מדהים! חובה!)

 
המוזיאון החדש Neues Museum: כולל אוספים מעניינים מהעולם המצרי ואוספים פרהיסטוריים לצד היסטוריה קדומה. המוזיאון מכיל הרבה חפצי אמנות וארכיאולוגיה בינהם והמפורסם ביותר פסל נפרטיטי מלכת מצריים. להזמנת כרטיסים למוזיאון החדש לחץ כאן או כאן 


המוזיאון הישן Altes Museum: כולל בתוכו מגוון עצום של חפצי אמנות עתיקים מהתקופות היוונית, הרומית והאטרוסקית (האֶטְרוּסְקִים הם עם שחי באטרוריה, אשר מזוהה כיום עם טוסקנה, אזור בצפון איטליה של ימינו). להזמנת כרטיסים למוזיאון הישן לחץ כאן או כאן


מוזיאון בודה Bode-Museum: אתר מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו, המוזיאון מאגד עבודות מתקופות שונות, גלריית פסלים, אמנות ביזנטית ואוסף מטבעות מהתרבויות העתיקות בעולם.
להזמנת כרטיסים למוזיאון בודה לחץ כאן או כאן 


הגלריה הלאומית הישנה Alte Nationalgalerie: מתמקדת באמנות של המאה ה- 19 ועד ה- 21, עם אומנים  כמו מונה, רנואר ורודין.
להזמנת כרטיסים לגלריה הלאומית הישנה לחץ כאן או כאן

כאן או כאן תוכלו למצוא גם כל מיני כרטיסים משולבים של שני מוזיאונים או יותר

צעדנו לעבר קתדרלת ברלין או בשמה המקומי ה Berliner Dom הניצבת כאמור בתוך האי על שפת הנהר. המבנה החיצוני שלה עם כיפות הטורקיז הגדולות בולט למרחוק וכשמגיעים מהחזית מתווספות לנוף המזרקה והמדשאות הרחבות ויוצרים תמונה מאוד מרשימה. בחוץ 27 מעלות, טבלנו רגליים במים הקרירים של המזרקה, הורדנו קצת את טמפרטורת הגוף ונכנסנו לתוך הכנסייה. החלל הפנימי שלה מעוצב בעושר רב עם ציורי קיר, פסיפסים וגילופי עץ וגם כאן טיפסנו 267 מדרגות למרומי הכיפה לצפות בנוף הנשקף ממנה.

כשחצינו את הגשר בחזור והפעם לכיוון אלכסנדר פלאץ עברנו ברובע ניקולאי- האזור הוותיק ביותר בבירה הגרמנית- למעשה זהו המקום שבו ברלין נולדה. הרובע הקטן הוא מעין כפר בתוך העיר, עם רחובות וסמטאות קטנות עתיקות ומלאות קסם.  אם אי המוזיאונים קיבל אצלי את תואר ''מלך היופי של ברלין'', אז רובע ניקולאי הוא ללא ספק ''מלך החן''.

חלפנו ליד בניין העירייה האדום ומגדל הטלוויזיה הגבוהה והמרשים הבנוי כעמוד בטון צר וארוך שמעליו כדור ״דיסקו״ עשוי פלדה הכולל בין היתר מרפסת תצפית וגם מסעדה מסתובבת ממנה נשקף נוף פנורמי של 360 מעלות.
אפשר להזמין מראש כרטיסים לפי תאריך ושעה מדויקים ולהיכנס ללא המתנה בתור.
אפשר להזמין גם כרטיס שכולל שמירת שולחן במסעדה ליד חלון עם נוף.
הכדור אגב מסתובב ובכל 20 דקות הוא משלים סיבוב של 360 מעלות כך שמאפשר לראות את הנוף שמסביב משתנה כל זמן הארוחה.
להזמנת כרטיסים לעליה למרפסת התצפית ללא המתנה בתור לחץ כאן או כאן
להזמנת כרטיס עליה לתצפית כולל שמירת שולחן נוף במסעדה ללא המתנה בתור לחץ כאן או כאן

במתחם הזה תמצאו גם את ברלין המיניאטורית Little BIG City Berlin‏: תערוכה העשויה מדגמים מיניאטוריים של העיר ברלין ושל מבניה המרכזיים בהווה ובעבר.
להזמנת כרטיסים לברלין המיניאטורית לחץ כאן או כאן


עוד בקרבת אלכסנדר פלאץ נמצא מוזיאון האשליות Illuseum Berlin: אטרקציה שמיועדת לכל הגילאים המציעה פעילות המתבססת על אשליות אופטיות שונות, הולוגרמות, חידות תלת מימד ומשחקים חינוכיים, מזמנת את הקהל להתנתק לזמן מה מן המציאות ולהיכנס לתוך עולם של פנטזיה ודמיון.
להזמנת כרטיס למוזיאון האשליות לחץ כאן או כאן


מוזיאון- הצינוק של ברלין Berlin dungeon: השילוב המוצלח בין מתח, אימה והומור. במהלך הביקור בצינוק עוברים בין תשעה חדרים החושפים את ההיסטוריה של ברלין בעיקר בצדדים האפלים שלה, בכל אחד מהם שחקנים מקצועיים, תפאורה ומוזיקה. יש הפחדות שמאיצות את קצב פעימות הלב אבל הדגש הוא בעיקר על הנאה, בידור ושימוש בהרבה הומור. הכניסה היא מגיל עשר ומעלה.
להזמנת כרטיסים לצינוק של ברלין לחץ כאן או כאן


ואת עולם הים (אקווה דום): אקווריום אינטראקטיבי עם יותר מ- 5000 יצורים תת-ימיים ו- 37 תצוגות, במרכזו מגדל האקווה דום הוא אקווריום שבנוי לגובה בצורת מגדל ובתוכו מעלית שקופה העולה 25 מטרים לגובה וסביבה שוחים יצורי ים שונים.
להזמנת כרטיסים לעולם הים לחץ כאן או כאן

לא פסחנו בדרך גם על אתרים מאוד חשובים כמו חנות Birkenstock , Sephora ו Starbucks כי כאמור בקינוחים הברלינאים מצטיינים בהכנת קפה- פחות!

אפרופו קניות, בכל בית עסק בקניה מעל 50 אירו אפשר לבקש במעמד התשלום קבלה מיוחדת ומעטפה עבור החזר מס, למלא מספר פרטים ובשדה התעופה לשלשל את המעטפה ולקבל את ההחזר באשראי, אם אין להם את הטופס והמעטפה תבקשו רק חשבונית מיוחדת ותשלימו את הפרטים בשדה התעופה (קראתי שגם בקניון קה דה ווה יש סניף של Global blue למסירת מעטפות).

מכיכר אלכסנדר לקחנו מטרו לרייכסטאג, אליו הזמנתי סיור בכיפת הזכוכית.
הכניסה לתוך הרייכטסאג היא בחינם וללא תשלום אך נדרשת הרשמה מסודרת מראש באתר הרשמי של הבונדסטאג, לשריון הכרטיסים במועד שתבחרו.
יש למלא טופס אונליין, לתת פרטים אישיים של כל המבקרים ושלוש/ה תאריכים/שעות שאתם מעוניינים להגיע. בתום התהליך תקבלו מייל אישור עם התאריך והשעה שנקבעה לכם. (האתר מאוד מבוקש ולכן אל תחכו עם זה לרגע האחרון)
בביקור יש להציג את המייל וכן דרכונים, בלי אלו לא תתאפשר הכניסה.
להזמנת ביקור בכיפת הרייכסטאג לחץ כאן

דרך נוספת לבקר ברייכסטאג, היא כחלק מסיור מודרך שכולל בדרך כלל גם סיור מקיף מסביב לרייכסטאג באיזור הממשל הגרמני, סיור כזה אפשר להזמין כאן או כאן 

מהרייכסטאג צעדנו לכיוון ביר גארטן Capital Beach, בדרך ראינו הרקדה לטינית סקסית ובקצב משגע ואנחנו, אייך לא? הצטרפנו לחגיגה.

על בטן מלאה, חזרנו לראות את העיר מוארת עברנו דרך ״קריית הממשלה״ והרייכסטאג, שער ברנדנבורג, טיילנו לאורך אונטר דן לינדן עברנו בFriedrichstraße- רחוב הקניות המפורסם והמשכנו עד אי המוזאונים כדי לראות את הקתדרלה מוארת, הופתענו והתאכזבנו למצוא אותה חשוכה.

אחרי יום ארוך ו 25000 צעדים נכנסנו לבית המלון בחצות ולא תאמינו, אפילו הבנות שלנו ״התעלפו״ והלכו לישון ״מוקדם״.


לייעוץ/ תכנון טיול בהתאמה אישית לברלין

לחץ כאן

או התקשרו 0544971694

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם



יום חמישי לטיול- יום בטמפרטורות גבוהות.
פתחנו את הבוקר בשכונה שבה אנחנו מתארחות- קורפורסטנדאם או כפי שנקראת בקיצור- קודאם, כל האתרים במרחק דקות ספורות של הליכה מבית המלון.

פסל ברלין- על אי תנועה באמצע הרחוב הראשי של השכונה הוקם פסל ענק המורכב מארבעה צינורות פלדה מעוקלים המתנשאים לשמיים, הצינורות משני הצדדים מתחבקים אבל בקצה הם מנותקים ובאים לייצג את ברלין המחולקת. הפסל נבנה שנתיים לפני נפילת החומה.

כנסיית הזיכרון על-שם הקיסר וילהלם הראשון או כפי שמכונה  ״הכנסיה השבורה״ היא כנסייה גדולה, שהצריח שלה נשבר במלחמת העולם השנייה ולצידה נבנתה כנסייה חדשה ומודרנית בצורת משושה בצבע אפור (נראית כמו אחד מבנייני עזריאלי.) 

ממול- קניון בקיני, הוא קניון קונספט המורכב ממבחר מאוד מוקפד של חנויות מעצבים וחנויות בוטיק קטנות, דוכני פופ אפ, מסעדות ובתי קפה מיוחדים. הקיר של הקניון גובל בגן החיות ובקומת הכניסה הוא שקוף ורואים דרכו את רחבת הקופים, גם מהמרפסת על הגג שנבנתה בהשראת טיילת ניתן לצפות על גן-החיות, עליה תמצאו גם Roof Top Bar נחמד.

תחנת הרכבת התחתית Wittenberplatz- כאן ריכזו הנאצים את היהודים שגרו באזור לפני שהוכנסו לרכבות ששלחו אותם למותם בפולין ובגרמניה. בכניסה המערבית לתחנה, ניצב שלט בו רשומים שמות מחנות הריכוז וההשמדה אליהם נשלחו היהודים מכיכר זו.
ובתפנית חדה, במדרכה ממול ניצב בית הכלבו הענק והיוקרתי KaDeWe, שבע קומות עם מיטב מותגי העילית העולמיים! נכנסנו לאחת החנויות כדי ״להציץ״ בפריטים, חצאית עלתה מחיר צנוע של 1400, ובתוספת גופייה המחיר מטפס ללמעלה מ 2000 (אם יש לכם ספק המספרים הם באירו כמובן). כאמור-צנוע.
שטפנו את העיניים תוך כדי שעלינו לקומות 6 ו 7- קומות האוכל, שהן חוויה של צבעים, ריחות וטעמים שאסור לפספס. ההיצע מסחרר ונראה שהוא כמעט בלתי-נדלה, סדר מופתי ב''דוכנים'' המוכרים שפע רב של גבינות מכל הסוגים, מאכלי ים, לחמים, בשרים, שוקולדים, עוגות, ממתקים, קינוחים, תה, יין, בירה ועוד ערב רב של מוצרים והכל שופרא דה שופרא!!! גם מסעדות של המבורגרים, סושי, אסייתי, מאכלי-ים, פסטות, מוקפצים ובשרים תמצאו כאן הכל מוכן טרי במקום. ומה שהכי כיף פה להבדיל מהקומות שחלפנו על פניהם שהמחירים נגישים. בקומה השביעית ישנה גם תצפית על העיר.

המשך היום והערב שלנו תוכננו לשכונת קרוייצברג-פרידריכסהיין שמאז נפילת החומה הפכה משכונה נידחת למרכז לתרבות אלטרנטיבית, אליה הגיעו הרבה חברה צעירים, אומנים, בהם ציירים, מוסיקאים וגם הרבה מהגרים (בעיקר תורכים).
קרויצברג ידועה בסצנת אמנות הרחוב התוססת שלה, עם ציורי קיר רבים וגרפיטי, גם בתי קפה קטנים ומגניבים, מסעדות מצוינות, (לא מעט מאלה עבור טבעונים), חנויות בוטיק קטנות, גלריות, מוזיאונים ותעלת לנדוור (Landwehrkanal) המקסימה בה שטים ברבורים היא אחת מפינות החמד של השכונה.
שווקים: בימים שלישי ושישי ברחוב Maybachufe (שהופך בימים אלה למדרחוב) מתפרס לאורך התעלה בשעות 11:00-18:30, השוק הטורקי המציע מגוון מאוד גדול של פירות, ירקות, גבינות, דוכני אוכל טורקי, בדים, שטיחים, פרחים ועוד.
Markethalle neun הוא שוק אוכל מומלץ בשכונה שפועל בימי חמישי בין השעות 17:00 ל 22:00.
ובסביבות כיכר Boxhagener Platz לא רחוק מהאיסט סייד גלרי מלבד מגוון של מסעדות בתי קפה, ברים ייחודיים לשכונה ושלל אמנות רחוב, מתקיימים שווקים נוספים כמו שוק איכרים בשבת ושוק פשפשים בראשון.

מהתחב''צ ירדנו ברחוב Bergmannstraße הוא הרחוב המרכזי ממנו יוצאות סמטאות קטנות עם חנויות מיוחדות ובתי קפה מגניבים.

נכנסנו לחנות יד שניה PickWeight - Vintage Kilo Store מ ה מ מ ת שמוכרת בגדים לפי משקל, החנות צבעונית ויפהפייה, אבל מזגן אין בה וחםםםם, גם רוב החנויות והגלריות האחרות ברחוב שנכנסנו אליהם, בתי הקפה והמסעדות לא ממוזגות וכך גם השוק המקורה Marheineke Markthalle.

כבר צוהריים השמש במרכז השמים, ואנחנו מבינות שתהה השכונה הכי טרנדית, הכי צעירה, הכי מגניבה, הכי תוססת, הכי צבעונית, הכי.... הכי.... הכי…. ב 31 ממש לא כיף לנו להסתובב! (הברלינאים לעומתנו מאושרים, אחרי תקופה ארוכה של גשם וקור הם מתחרדנים בשמש).
ברגשות מעורבים אנחנו מחליטות לוותר על המשך הסיור וכל פינות החמד שהיו בתכנית, מנשנשות נקניקייה גרמנית ברוטב קארי חרפרף ומקנחות בגלידה מעולה ב Duo Sicilian Ice Cream Bergmannkiez (בהמלצת גיא כמובן ) ומחליטות לעשות אחורה פנה לכיוון קניון ממוזג!

אם לראות את חצי הכוס המלאה- עכשיו יש לנו סיבה מצוינת לחזור לכאן שוב!!!
(אגב, עוד דבר שמאוד רצינו לעשות ולא הספקנו ובגללו/בזכותו נשוב לפה ביום מן הימים הוא ביקור בלובאנו/שפרוואלד Lübbenau/Spreewald- עיירה קטנה ועתיקה שממוקמת בשמורת טבע עם מאות ק"מ של תעלות מים העוברים בשטחה ונחשבת לאחד מעשרת המקומות היפים ביותר בגרמניה וממוקמת כ 100 ק''מ מברלין (נסיעה של שעה וחצי ברכבת). ניתן לעשות הליכה רגלית בטבע, להשכיר אופנים או שייט קבוצתי בקאנו, זה מזכיר קצת את חיטהורן בהולנד) המקום מפורסם גם בזכות תעשיית המלפפונים החמוצים שלו.)

ובחזרה אלינו- בקניון יש את כל הרשתות שהבנות אוהבות, אני יושבת עם רוני בחדר הלבשה ממוזג, מרשה לה להניח עלי ערמות של בגדים למדידה, זורמת עם הכלללל ואין מאושרת ממני (וגם ממנה 😅).
אנחנו מסכמות את היום במסעדה וויאטנמית מצוינת 1987 Xigon ליד המלון וחוזרות לחדר לארוז את מזוודות.

בבוקר היום השישי אחרי ארוחת בוקר לקחנו רכבת מתחנת Zoologischer Garten לשדה התעופה, הטיסות לישראל כמובן בקצה העולם שמאלה, הבידוק הבטחוני של הגרמנים ארוך ומיותר (דעה של מי שעבדה בצעירותה כסלקטורית בנתב''ג), הם פותחים את כל כבודת היד, מעבירים את כל הנוזלים/קרמים שמתחת ל 100 מ״ל לשקיות, מה שמעל נזרק לפח, לכל נוסע מותר שיהיו נוזלים שיכנסו לשקית אחת בלבד, אם קניתם משהו חדש (פחות מ 100 כמובן) הקופסא שלו תיזרק גם היא (או שאם תבקשו יפה (בהנחה שתפלו על בודק נחמד) תינתן לכם אבל בנפרד), כל התהליך הזה לנוסעים לארץ הקודש קורה פעמיים!!! למרות שהיינו רק עם טרולי ולא נדרשנו לעמוד בתור לשליחת מזוודות כל התהליך עד ההגעה לגייט לקח מעל שעתיים, אז חשוב לקחת את זה בחשבון.

הטיסה יצאה בזמן, נחתה בזמן וחזרנו הביתה מלאות חוויות, כביסות והכנות לשנת השירות של רונוש שמתחילה בעוד חמישה ימים.

המלצות נוספות למסעדות/ בתי קפה בברלין במחירים נוחים:
המבורגר- באחת ממסעדות הרשת של Burgermeister
סטייקים- באחת ממסעדות הרשת Block Haus
איטלקי- באחת ממסעדות הרשת של L'Osteria‏ וגם במסעדה- Papa Pane
בוריטו- המקסיקני הכי הכי... Dolores
הודי- Indisches restaurant Maharadscha
בית קפה קונדיטוריה- Zuka 
בית קפה קונדיטוריה- Frau Behrens Torten
עוגות השמרים הכי טובות בעיר ברשת בתי הקפה Zeit für Brot
עוגות הגבינה הכי טובות בעיר באחד מבתי הקפה Princess Cheesecake
בר קוקטיילים- Monkey Bar


המלצות נוספות לחופשה עם ילדים:
מוזיאון מאדאם טוסו (להזמנת כרטיסים לחץ כאן או כאן)
LEGOLAND Discovery Centre Berlin (להזמנת כרטיסים לחץ כאן או כאן)
פארק מים טרופיקל איילנד סTropical Islands נמצא כ 75 ק''מ מברלין (אפשר להגיע בתחב''צ) (להזמנת כרטיסים לחץ כאן)
ברכה צפה Badeschiff- בריכת שחייה צפה עונתית בדוברה בנמל לגדת נהר השפרה, אפשר לרכוש כרטיסים לביקור מוגבל של שעתיים בלבד (להזמנת כרטיסים לחץ כאן)
WELT Balloon Berlin כדור פורח המרחף מעל העיר במשך 15 דקות בגובה של 150 מטר ומציע דרך שונה ומרתקת לראות אותה (להזמנת כרטיסים לחץ כאן או כאן).
מוזיאון הפלאים Studio of Wonders סטודיו עדכני המציע דרכים לצלם תמונות וסרטונים עם תפאורות ורקעים שונים שמותאם לעולמות הטיקטוק והאינסטגרם (להזמנת כרטיסים לחץ כאן או כאן)
גן החיות Zoologischer Garten בקודאם

גילוי נאות- חלק מהלינקים שמופיעים בבלוג שייכים לתוכנית שיתופים, כלומר אני מקבלת עליהם עמלה קטנה מהזמנות שאתם עושים דרך הקישור. המחיר שאתם משלמים הוא אותו מחיר בלי קשר לתוכנית וזו הדרך שלי לממן את הבלוג. אז אשמח ואודה אם תפרגנו ותזמינו דרך הקישורים המופיעים בפוסטים.

ועד החופשה הבאה- בואו ונשמור על קשר!



לייעוץ/ תכנון טיול בהתאמה אישית לברלין

לחץ כאן

או התקשרו 0544971694

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק ובאינסטגרם



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.