10 Aug
10Aug

נורווגיה, אוגוסט 2016, קרוואנים
מסע לארץ הטרולים והפיורדים עם הרייניצים.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על נורווגיה לפני שיוצאים לטיול בה:
🔹️נורווגיה היא אחת המדינות היפות בעולם, ולמרות שיופי זה עניין סובייקטיבי, היופי של נורווגיה הוא עובדה שאי אפשר לערער עליה.
🔹️קו החוף של נורווגיה מרהיב ביופיו: לכל אורכו יש המוני פיורדים אשר אחראים למראה הפראי ויוצא הדופן שלו. פיורדים הם לשונות ים צרות המוקפות בהרים, אשר נוצרו בעקבות נסיגת קרחונים בתקופות קדומות.
🔹️30% משטח נורווגיה מכוסים ביערות ויש בה אינספור מפלים ואגמים, גם קרחונים יש בה בשפע.
🔹️בקצות המצוקים לרוב אין מעקות וגדרות בטיחות, האחריות היא על המטייל.
🔹️מזג האויר בנורווגיה מאוד לא צפוי ועשוי להתחלף במהירות מנאה לגשום ולהפך. כדאי להיות תמיד מצוייד בביגוד מתאים (מעיל גשם מתקפל, שכבה נוספת חמה, גם כובע קייצי וקרם הגנה היה רלוונטי במקרה שלנו).
🔹️הנסיעות בנורווגיה בין אתר לאתר הן ארוכות, לא רק בשל המרחק אלא גם בשל המהירות הנסיעה האיטית בשל כבישים צרים, מפותלים, תלולים ואיטיים.
🔹️אופי הטיול המתאים ביותר לנורווגיה הוא טיול "מתגלגל", ועל כן מאוד מתאים לעשות אותו בקרוואן (במידה וזה טיול קרוואנים ראשון שלכם, קחו בחשבון נהיגה ברכב מאוד גדול בכבישים צרים, תלולים ומפותלים).
🔹️תמיד כשיש תחנת דלק לא להתעצל ולמלא את המיכל, יש אזורים שהמרחק מתחנה לתחנה הוא גדול.
🔹️הכבישים בנורווגיה מלאים במכמונות מהירות, סעו כחוק!
🔹️עלויות בנורווגיה יקרות, בפרט לינות ומסעדות. סופר ודלק דומה למחירים בארץ. (עוד סיבה לטיול קרוואן).

יוצאים לדרך:
יום ראשון מוקדש להגעה ליעד. שתי טיסות, קונקשיין אחד מאוד מהיר. סה"כ כ 12 שעות מרגע היציאה מהבית ועד הגעתנו לשדה"ת בהמבורג.
החלטנו לנחות בגרמניה ולהשכיר שם את הקרוואן בגלל פערי מחיר מאוד גדולים בהשכרה.
מרליס, חברת ילדות יקרה ונפלאה, מחכה לנו בשדה התעופה ונותנת לנו שירות vip!!! הקפצה לבית המלון Kocks Hotel הסמוך לשדה התעופה שמסתמן כחביב, נעים ומשפחתי, (אם אין לכם חבר גרמני אפשר כמובן לקחת מונית😉) הזמנה של שלושה חדרים, שלוש מיטות בכל חדר, בשלוש קומות שונות...

התארגנות של בוקר. ארוחה גרמנית קלאסית במלון. מרליס שוב באה לעזור אחרי שהורידה כבר את המזוודות שלנו בחברת הקרוואנים.

מתפצלים, הבנים נוסעים באוטובוס לאתר הקרוואנים: McRent Hamburg GmbH לסגור עניינים והבנות לסופר.

הנה כמה טיפים חשובים שקשורים בהשכרת רכב/קרוואן שלמדנו עם השנים:
את ההזמנה עושים ע"ש הנהג הראשי, הוא גם צריך להציג את רישיון הנהיגה והתשלום חייב להיעשות עם כרטיס אשראי על שמו, לא הבאתם כזה? זה מחייב הוספת נהג וכל נהג נוסף- תוספת מחיר. שימו לב שאתם יודעים את הקוד הסודי של האשראי, לא בכל המקומות ניתן לשלם עם wi fi.
ביטוחים: הביטוח ברוב המדינות כלול במחיר ההשכרה והוא מכסה נזקים מעל סכום ההשתתפות העצמית. במעמד ההשכרה יציעו לכם להרחיב את הביטוח לנהגים נוספים ולכיסוי חלקי (פגיעה רק בגוף הרכב) או מלא (כולל גם שמשות וצמיגים) שיבטל את ההשתתפות העצמית.
המחירים משתנים בין חברות ההשכרה, המדינות ובהתאם לגודל הרכב.
עלות התוספת יכולה להגיע לחצי מעלות השכרת הרכב ויותר, אבל היא נותנת שקט נפשי בכל מקרה של פגיעה ברכב עד השריטה הקטנה.
ניתן ומומלץ לעשות ביטוח ביטול השתתפות עצמית בחברות ביטוח חיצוניות שמתמחות בזה טרם הגעתכם ליעד, אני לדוגמא עושה תמיד כאן. (הפער יוצא כחצי מחיר)

שעתיים ארוכות (אך מהנות) בסופר מסתכמות ב 4 עגלות, 250 אירו למשפחה, וזוגות עיניים רבות שמביטות על כמויות האוכל הלא שגרתיות מבחינת המקומיים.
מעמיסים הכל לרכב של מרליס, ונוסעים לפגוש את הבנים שכבר לקראת סיום התדריך. נכנסת לקרוואן, מארגנת את כל הציוד במקום, מזוודות ואוכל. נפרדים ממרליס בחיבוקים ונשיקות ויוצאים לדרך לביקור בפלנסבורג, העיר הצפונית ביותר בגרמניה.
גשם יורד כל הדרך, 11° בחוץ, אפרורי וחשוך ומחשבים מסלול מחדש... עוצרים לארוחת ערב במתחם ליד העיר וממשיכים צפונה לדנמרק, ב 21:30 מגיעים לחניון.

קיפול בוקר זריז של הקרוואן ויציאה לאוטוסטרדה לכיוון Hirtshals לתפוס מעבורת לנורווגיה (שהוזמנה מספר חודשים מראש). מגיעים כמתוכנן שעה וחצי לפני העלייה ומנצלים את הזמן לארוחת בוקר בתוך הקרוואן. העליה למעבורת מקולורליין מ Hirtshals ל Kristiansand מתבצעת בסדר מופתי. שלוש קומות של חניית רכבים, שלוש קומות של חנויות, שלוש מסעדות, ודיוטי פרי אחד. שייט רגוע של שלוש ורבע שעות, ומגיעים לקריסטיאנסנד (Kristiansand).

אתרים להזמנת מעבורות: https://www.fjordline.com/en / https://www.colorline.no

נסיעה קצרה של שלושת רבעי שעה מביאה אותנו ל mandal, עיירה בדרום נורווגיה, המאופיינת בבתי עץ קטנים צבועים לבן. בעיירה מתקיים בימים אלה פסטיבל מאכלי ים. לאורך כל הדרך מטפטף גשם, ואני חושבת לעצמי "שמישהו יסגור כבר את השיבר" וכאילו מישהו באמת שומע אותי והגשם פוסק.
אבל ברגע ששיבר המים נסגר, שיבר הכסף נפתח. מסתבר שהכניסה לעיירה מותנית בתשלום (בגלל הפסטיבל), בסכום ''סימלי'' של 500 קרונות (280 שח) בנוסף משאירים 200 קרונות על דוגמיות של טעימות (120 שח) וחוזרים לאוטו אחרי שעה יקרה, לשעתיים נוספות של נסיעה עד לחניון.

קיווינו שהתחזיות לא מדויקות, אבל התבדינו. לילה גשום מאוד. היום מתוכננים לנסוע להר המטיף prikestolen, אחד מאתרי הטבע הפופולריים בעולם ומאתרי החובה בנורווגיה. צוק סלע אנכי הגבוהה ביותר באירופה בראשו משטח רחב המכונה "בימת מטיף" עקב הדמיון לבימת המטיף בכנסייה. למרות מזג האויר, מחליטים בכל זאת לנסוע ליעד כי באפליקציה ראינו שב 12:00 הגשם יפסק. נסיעה של שעה וחצי, כוללת חצייה ראשונה של פיורד במעבורת, מגיעים לאתר לקראת 12:00 בגשם שוטף. מציינת לעצמי ומדגישה במרקר- ''לא להאמין יותר לאפליקציות''!!!
על אף מזג האויר, החניה מלאה ברכבים. מחליטים לא לוותר ויחד עם אלה שכבר פה ''להסתער'' על היעד. חמושים בביגוד חם ומעילי גשם מתחילים לטייל, מסלול של ארבעה ק"מ, עליה מגובה של 300 ל 600 מטר בינות מפלים, אגמים, גשרוני עץ וסלעים גדולים כקטנים, הגשם לא פוסק, חלש כחזק, ומסביב ערפל, אנחנו אופטימיים שכשנגיע לפסגה השמיים יתבהרו ונראה את המקום שנחשב לאחד היפים בנורווגיה.

כעבור שעתיים, מגיעים רטובים וקפואים ערפל כבד מסביב, ולא רואים ממטר!!! לאחר הפסקה קצרצרה, חוזרים את כל המסלול, הפעם בירידה והגשם ממשיך לרדת.
מסתבר שאת נופו של צוק המטיף נכיר רק מתמונות אבל החוויה של הטיול הזה לבטח לא תשכח לעד...

כמה נח להיות עם קרוואן, מדליקים חימום, מחליפים ביגוד, מכינים מרק חם, מפשירים, אוכלים ויוצאים לדרך.

אחד הדברים המבדילים את נורווגיה ממדינות אחרות באירופה הוא בכך שלא חייבים לעבור את הלילה בחניון, הטבע שייך לכולם ועל כן מותר להחנות קרוואן בכל מקום שהוא טבע, אז נסענו עד שהתעייפנו ועצרנו על גדות הפיורד ושם העברנו את הלילה.

הקרוואן ששכרנו הפעם היה מדגם מגניב במיוחד, מיטה זוגית ירדה בלחיצת כפתור מתקרת הקרוואן והתמקמה מעל פינת האוכל, כך שאחרי שסיימנו את ארוחת הערב והמקלחות והיינו סחוטים מהיום המאתגר שעבר עלינו כל שנותר הוא ללחוץ על הכפתור הזה ולצלול לשינה עמוקה ונפלאה... אבל... הפתעה! הכפתור מסרב לעבוד 🥴🤦‍♀️😩, לוחצים שוב ושוב ושוב, מנסים לכבות, להדליק, למשוך, לדחוף, נאדה!!! יש אפילו דרך לעשות את זה ידנית עם מנואלה שנמצאת בצד כגיבוי, אבל מסתבר שזה דורש המון כח. מפה לשם כבר נורא מאוחר, מחליטים להוריד את כל המזרונים והכריות שיש בפינת האוכל ולפזר אותם על הרצפה, נשכבים בצורת סימן שאלה ומתפללים שבבוקר נצליח לקום בצורת סימן קריאה.

אז אחרי לילה קשוח והתארגנויות של בוקר יוצאים לכיוון עמק המפלים, עמק ירוק ויפהפה, עם פסגות מושלגות, נהרות, וכשמו כן הוא, מפלי מים נשפכים בו מכל עבר, צרים, רחבים, גבוהים, ונמוכים, לא ניתן למנות את מספרם. וסוף סוף, אחרי שלושה ימי גשם השמש מבצבצת בין העננים והמראות מופלאים.
המפל הראשון בו עצרנו Langfoss, הוא השישי בגובהו בנורווגיה, 600 מ' במצטבר והוכתר כאחד היפים במדינה (כל כך הרבה מפלים מדהימים, אייך אפשר להכתיר אחד כזה?) נשפך בשיפוע לפיורד Akraf.

ממנו למפל Latefoss, מפל המורכב משתי זרועות מרוחקות זו מזו במעלה ההר והולכות ומתקרבות אחת לשנייה עד להתאחדותן. עוצמת מים בלתי רגילה!

לקינוח, במרחק שעה וחצי נסיעה (ולא באותו עמק), הגענו למפל voringfossen, גבהו 182 מ', מתוכם 163 מ' בנפילה ישירה. הנוף מנקודת התצפית מדהים, איזו עוצמה יש לטבע!!!

בסוף היום מחנים בקמפינג מדהים באדיפיורד, בעמק, בין הרים וגבעות, למרגלות פיורד עם המון מרחבים ודשא. דבר ראשון עוברים בין הקרוואנים החונים ומחפשים דגם זהה לשלנו בתקווה שמישהו יעזור לנו להבין אייך מורידים את המיטה בצורה ידנית בלי להפעיל כל כך הרבה כח ונוכל להמשיך לישון בטיול הזה בצורה נורמלית. מוצאים משפחה מאוד חביבה שמייד מזהה את הבעיה ומגיעה עם קופסת פיוזים, ותוך רגע אחד גורמים לכפתור לחזור לעבוד! שמחים ומרוצים מכינים ארוחת ערב והיום אפילו הצלחנו לאכול אותה מחוץ לקרוואן.

מתעוררים לבוקר בהיר ויפהפה, השמש שוב מחייכת אלינו.
מתחילים את היום בפארק חבלים, (חייבים לרצות את הילדודס), בדרך עושים המון הפסקות צילום לנופים מדהימים בזכות השמש, הכל משתקף והפיורדים נראים כמו מראה לבתים וההרים.

הפארק קטנטן והילדים מסיימים אותו בפחות משעתיים.
משם גיחה למפל Tvidenfoss, מפל הגולש על מדרגות סלע חומות והוא כמו מניפה הולך ומתרחב תוך כדי הירידה למטה.

נסיעה קצרה בכביש מאוד איטי מביאה אותנו אל נקודת נוף ב Stalheim Hotel, ממנה נפרס נוף מדהים של כל העמק שנמצא מתחתיו, מצלמים, מצלמים מצלמים, ועוד קצת מצלמים.

וממשיכים בדרך עקלקלה ותלולה מאוד, באורך 1.5 ק"מ הכוללת 13 סרפנטינות של 180 מעלות ובהמשך במנהרות ארוכות ארוכות עד פלאם.

מתמקמים בחניון, מארגנים ארוחת צהרים ויוצאים לנסיעה ברכבת תיירותית עד לעיירה מירדל, בדרך נופית ויפה ש℅80 ממנה בשיפוע ℅55, הרכבת עוצרת לצילומים ליד המפל המרשים kjosfossen.
* טיפ חשוב- בעלייה לשבת בצד הימני - הנוף מהצד הזה אטרקטיבי יותר.

מסיימים את היום בזמן איכות עם הילדים בחניון.

רוכבי אופניים יכולים לעשות את הדרך למעלה ברכבת ולמטה באופניים

(כרטיסים מוזמנים זמן רב מראש: https://www.visitflam.com/flamsbana/

השקמה מאוחרת, לבוקר שטוף שמש נוסף, שמתאים בדיוק לתוכנית של היום. שייט ב"פיורד ספארי", סירת מנוע מהירה (שהוזמנה מספר חודשים קודם באינטרנט https://www.fjordsafari.com).
לאחר שהתלבשנו בחליפות חמות ובחגורות הצלה, שטנו מפלאם לנרופיורד (Nordfjord) הוא הפיורד הכי צר, ולאורלנדפיורד (Aurlandsfjord), עד גודנבנגן (Gudvangen)- עיירת ויקינגים עתיקה וחזרה. בדרך פגשנו נופים מדהימים, השתקפויות הרים ועיירות על המים, הרים מושלגים, קרחונים, מפלים, אוניות בגדלים וסוגים שונים, וגם לווייתנים קטנים, כלבי ים מתוקים, סוגי עופות שונים ומדריך אחד חביב שהעביר בהרבה עניין את השייט וגם גרם לילדים לעונג ואושר בקפיצות של הסירה על גלי המעבורות וספינות נוסעים ענקיות.

בסיום השייט ממשיכים צפונה על דרך השלג, דרך העוברת מאורלנד (Aurland) ללירדאל (laerdal), ונקראת כך משום ששלג קיים לאורך הכביש לכל אורך השנה, עם עצירה בתחילתו בתצפית נוף סטגאסטיין (stegastein), תצפית זוכת פרסים שנבנתה בגבה 650 מ' מעל פיורד אורלנד (Aurland) וההרים סביב לו ועצירה באמצע הדרך למשחקים בשלג.

מסיימים את היום למרגלות קרחון ניגרדסברין (Nigardsbreen), מחר עומדים לטפס עליו.

היתרון העצום של הקרוואן הוא היכולת להיות ספונטניים, זורמים ולשנות בכל רגע נתון את המסלול. מאחר ואנחנו תלויים בחסדי מזג האויר, והחל משלשום השמש מסבירה לנו פנים למספר ימים, החלטנו לעשות בימים אלו את מה שחשוב לנו שיהיה בשמש ולשנות את התכנון המקורי.
אז כפי שכתבתי, ישנו למרגלות קרחון ניגרסברין (Nigardsbreen), ועם פתיחת מרכז המבקרים רכשנו כרטיסים לטיפוס משפחתי, סיור שמתחיל בשייט על אגם קטנטן לצד גושי קרח צפים וממנו צעידה של שעה בינות מפלים זורמים, גשרוני עץ וכמובן נוף הקרחון הכחול והעצום ממול. בהגעה ליעד כל צועד מקבל דוקרנים מיוחדים הנצמדים לנעליים שלו, וכל הקבוצה (כ 20 אנשים) נקשרים בחבל זה לזה ולמדריך ויוצאים למסע חוויתי של שעה בו מטפסים במעלה הקרחון בין הנקיקים שנוצרו בו, צורותיו השונות וצבעיו המופלאים.

עוצמות הטבע, האדם לעומת הקרחון

בסיום ההרפתקה המשכנו לכיוון צפון מזרח בכביש 55, דרך נופית מדהימה, לכיוון lom. עמוסת קרחונים ואגמונים וגם כבשים שמנמנות ומרוצות שמסתובבות על הכביש כאילו היו כלי תחבורה.
מכיוון שהשמש זרחה ובחוץ היו 22°, עשרות נורווגים בקרוואנים חנו לצידי הדרך, הוציאו כסאות ושכבו בבגדי ים להשתזף, עבורם זה שיא החום.
משם עלינו על Galdhopiggen, ההר הגבוהה ביותר בנורבגיה בפרט ובסקנדינביה בכלל, המשמש כמרכז סקי קיץ.
בסוף היום הגענו ללום, לקמפינג מפנק במיוחד עם סאונות, ג'קוזי, נוף נהדר ושמש שמסרבת לשקוע.

ברחנו מהשמש הישראלית, אבל מייחלים לשמש הנורווגית, ולכן כל בוקר כשקמים והיא מפציעה בשמיים, אנחנו מברכים ומודים.
הבוקר התעוררנו בעיירה המטופחת, ציורית והיפהפה lom, השמיים היו בצבע כחול והעננים שקישטו אותם רק הוסיפו ליופייה. עונג צרוף! סיירנו בעיירה וביקרנו בכנסיה העתיקה שהוקמה באמצע המאה ה 12, ועד היום משמשת ככנסייה העיקרית של המקום. הכנסייה גדולה, שמורה ומאוד מרשימה,

אחר כך לקחנו את הילדים להשתעשע קצת בפארק קטן של טרמפולינות וקיר טיפוס ממש בצמוד לחניון.

ובסיום נסענו בכביש מס' 15 לכיוון פיורד גיירנגר (Geiranger). השמש האירה את ההרים מסביב, נחל בצבע טורקיז בוהק ליווה אותנו לכל אורך הדרך במקביל לכביש. במקומות מסוימים הנחל התרחב והפך לאגם ואח''כ שוב נעשה צר, מפלים מכל עבר ופסגות הרים מושלגות, והכל משתקף כבמראה על פני המים. מדינה כל כך גדולה, גומעים מרחקים והיופי לא פוסק...

עליה לתצפית dalsnibba, מזמנת לנו נוף של פיורד גיירנגר והעיירה (Geiranger) הנמצאים במרחק 10 ק"מ קו אווירי, הכביש המתפתל של מעלה הנשרים ותצפית הנשרים מצידו השני של הפיורד וכן הכביש המתפתל שאנו עומדים לרדת בו בדרכנו לעיירה.

הילדים מבקשים לשחק שוב בשלג, ואנחנו מתעכבים שם חצי שעה ונהנים מההנאה שלהם.

הימים ארוכים, מה שמאפשר לנו להמשיך ולטייל בטרם מתמקמים בחניון. מחליטים להמשיך למסלול טיול רגלי שמתחיל בחוות vesteras, הממוקמת כחמישה ק''מ מהפיורד, אורכו כשני ק"מ בעליה לעבר מפל גדול ומרשים וכשמסיימים אותו ושבים לנקודת ההתחלה ממשיכים למסלול נוסף ומישורי כק"מ אחד לנקודת תצפית נוספת על הפיורד. בדרך פוגשים כבשים שמנמנות ואפילו אלפקות. בסיום היום עייפים אך מרוצים מגיעים לחניון גיירנגר. ארוחת ערב טעימה ונעימה בחוץ מסכמת יום נפלא נוסף. (שימו לב, הכניסה עם קרוואן לחניה של החווה קשה ומסוכנת!)

כל הלילה ירד גשם, אבל בבוקר השמש שוב שלחה קרניים והפציעה בין העננים שעלו מן ההרים. איזה מזל, הילדים היו כל כך מתאכזבים אם לא הייתי מקיימת את ההבטחה שכל אחד מהם יתנסה בעצמו להשיט סירת מנוע... אז יצאנו למזח ושכרנו סירות, (את הסירות ניתן להשכיר באתרי קרוואנים שיושבים על חופי הפיורדים), לכל משפחה סירה, איזו חוויה. "הסקיפרית" שלנו הייתה מצטיינת, וזה לא פשוט להשיט סירה בפיורד. כל סירה שבאה ממול עושה גלים שצריך לדעת לעבור אותם, שלא לדבר על מעבורות וספינות תיירים עצומות מימדים (נו טוב, במקרים כאלה אורי ורועי התערבו). שטנו במשך שעתיים בפיורד גיירנגר , שנחשב לפיורד הפראי ביותר, עברנו מתחת כל המפלים שזורמים לתוכו, צילמנו בלי סוף תמונות, ובסיום שבנו לקמפינג המדהים בו חנינו והצטערנו שלא נשארים שם ללילה נוסף.

אחר כך עלינו לדרך הנשרים, ולתצפית ממנה, משם רואים היטב את צורתו המיוחדת של הפיורד, צורת האות s.
בשעות הצהריים המאוחרות התחלנו להדרים לעבר היעד הבא, קרחון בריקסדל (Briksdal), בדרך עשינו עצירה לארוחת צהרים בדרך נופית יפהפייה ובערב התמקמנו בחניון קסום על שפת אגם.

החניון מדהים ומציע שלל פעילויות לילדים. מחליטים בבוקר למחרת לקחת את היום באיזי ולנצל את מה שיש לחניון להציע: סירות פדלים, קיאקים וסירות משוטים, כי הילדים מפנטזים על זה מרגע שנכנסנו לחניון.

לקראת הצהריים יוצאים לטייל ב briksdalbreen, הפעם בשונה מהטיול ב Nigardsbreen לא מגיעים ממש עד אליו, מחשש לסכנת מפולות. הקרחון עצום ועוצמתי, פסגתו צונחת בשיפוע חד מגבה 1200 מ' היישר אל עמק אולדן, עמק צר ושופע צמחיה, מפלים ואגמים.
הקרחון נמצא במרחק של כשלושה ק"מ מהחניה, הדרך בעליה לא קלה ויש לנו שלוש אפשרויות הגעה אליו: האחת לעלות ולרדת ברגל, השנייה לעלות ולרדת בטרקטורנים, והשלישית לשלב את אפשרות א' עם ב' ביחד. בוחרים בשלישית. גם לילדים זו אטרקציה וגם כנראה שאנחנו קצת עצלנים. הדרך מדהימה, שופעת מים, נחלים, מפלים עוצמתיים, צמחיה, פטריות בשלל צבעים ופרחים מקשטים אותה כשממול כמובן הקרחון האדיר בגווניו השונים של הכחול. מילים לא יכולות לתאר את עוצמות הטבע שיש במדינה הזאת. הירידה מהקרחון כאמור ברגל מסלול מסודר ונעים.

היעד הבא הוא מוזיאון הקרחונים. מוזיאון שמסביר אייך נוצרו הקרחונים והפיורדים, מדוע צבע הקרחון הוא כחול. יש גם הפעלות לילדים ודימוי של הליכה במנהרת קרח, סרט פנורמי ומייצג אינטראקטיבי. הילדים (וגם אנחנו) נהנינו מאוד.
מסיימים את היום בחניון יבש למרגלות קרחון נוסף (boyabreen), שממש אפשר לשמוע בו את קולות השקט.

הדרכים בנורווגיה מאתר לאתר לא קצרות ולא קלות, הנסיעה איטית ובכבישים צרים ומהירות מוגבלת, יחד עם זאת, זו מדינה מדהימה ביופייה, (לדעתי הכי יפה שביקרנו עד היום), הנופים עוצמתיים והעין לא שבעה מהם, בפרט כשהשמש מאירה והבתים (בצבעי אדום, כתום, ירוק, כחול ובז') משתקפים בפיורדים ובאגמים, כמו גם ההרים עם הפסגות המושלגות והעננים. המפלים והנחלים זורמים מכל עבר, כמויות של מים שלישראלים נותר רק לקנא. בעונה זו של השנה עדרים של פרות, כבשים ועיזים נמצאים במעלה ההרים, החיות מסתובבות חופשי ומלחכות עשב, והן חלק מהנוף והתמונות, בעוד החקלאים בכפרים ובעיירות עמלים עד שעות מאוד מאוחרות בקצירת העשב, איסופו ועטיפתו בפלסטיק לבן או ורוד, כמו סוכריות מרשמלו ענקיות, לימי החורף הקשים כשהעדרים יכלאו באסם.
מקבץ תמונות שצולמו מהרכב תוך כדי נסיעה.

הבוקר קמנו לשמיים סגריריים, אחרי שבלילה טפטף גשם. כעבור שעה השמיים התבהרו, השמש זרחה והטמפ' עלתה ל 20°, (בחיי שלא הבאנו מספיק חולצות קצרות כי חשבנו שנורא קר כאן).
אחרי ארוחת בוקר וארגון קרוואן יוצאים לדרך לא קצרה של 200 ק"מ, הכוללת חציית פיורד במעבורת, והפסקת צהרים בעיירת סקי מאוד אירופאית בשם voss.

אם אתם אוהבים הרפתקאות מרגשות וסביבה אקסטרימית זה המקום בשבילכם, ווס נבנתה על גדותיו של אגם מקסים במרחק קצר מן הפיורדים, ומיקומה הנפלא זיכה אותה בפרסום בינלאומי בתור בירת ההרפתקאות והאתגרים של נורווגיה, בקיץ תמצאו פה קפיצות בנג'י, רפטינג, צניחה חופשית וריחוף במצנחי רחיפה, כמו גם שייט בקנו, קיאקים ועוד... ובחורף זהו אתר סקי לכל המשפחה.

מווס נסענו עד kinsarvik, עיירה לחופי פיורד שנהר ה kinso חוצה אותה ונשפך אליה. הנהר יורד אליה במורד 1200 מטר ומלווה במספר מפלים מרהיבים.

טרק ארבע המפלים הוא מסלול הליכה בדרגה בינונית למרגלות הנחל שבו מים צלולים צלולים, וכמו כל יתר המסלולים שעשינו פה הוא בעליה לא פשוטה, אנחנו בוחרים לעשות שניים מתוך ארבעת המפלים, מסלול שעורך שעתיים וחצי, כולל זמן צילומים והתפעלות, המפל הראשון Tveitafossen יורד מגבה של כ 113 מ' ואילו השני Noyastolfossen (לא יודעת מה קשה יותר, המסלול או לומר את שם המפל) יורד מגבה של כ 200 מ'. בתמונות קשה להמחיש את גודלם ואורכם של המפלים...

לאחר הטיול מתמקמים בקמפינג יפהפה למרגלות הפיורד בצמוד לנהר. הילדים משחקים מיני גולף, פריזבי, ומחבואים בזמן שאנחנו מבשלות ומסכמים את היום בעוד ארוחת ערב משותפת בחוץ.

גם הבוקר החלטנו לתת לילדים להינות מה"פסיליטיז" של החניון המקסים שישנו בו, כשבחוץ הטמפ' עולה אט אט, הילדים קפצו לברכה המחוממת והשתעשעו בה כשעה. אח"כ כשכולם מרוצים ושלווים התחלנו בנסיעה לעבר היעד, כיוון כללי ברגן, עם נקודות עצירה בדרך.
עצירה ראשונה באגם דגי הזהב. זהו אגם אליו הובאו דגים מברגן עוד בשנת 1914. השילוב של הירוק מסביב, הכחול של המים, הכתום של הדגים, הבית האדום הבנוי על הגבעה, והברווזונים הקטנים והחמודים שמצטרפים לחגיגה, מהווים יחד תמונה יפה ופסטורלית.

משם המשכנו למפל Steinsdalsfossen, על פניו המפל עצמו ממש לא מרשים, בהשוואה למפלים שראינו בעמק המפלים הוא אפילו ממש "מפלון". פחות מ-50 מטר גובה. אבל ייחודו של המפל הזה הוא בכך שניתן ללכת אל מאחורי מסך המים מבלי להירטב והנוף הנשקף ממנו בהחלט מרהיב.

חניון הקרוואנים שבחרנו נמצא במרחק נסיעה קצרה מהעיר ברגן, לאחר התארגנות וארוחה עלינו על אוטובוס ציבורי שלקח אותנו לעיר שהיא עיר הנמל השנייה בגודלה בנורווגיה והיא נחשבת לבירת חבל הפיורדים. היא שוכנת על שפת האוקיינוס האטלנטי הצפוני ומוקפת הרים. ברגן ידועה כעיר הגשומה ביותר בעולם, עם מעל ל-300 ימי גשם בשנה. מהווה את אחד מאתרי התיירות הפופולריים בנורווגיה. לשמחתנו הגענו לפה באחד מ 65 הימים היבשים בשנה, טיילנו בשוק הדגים, בבריגן - העיר העתיקה של ברגן, ועלינו בקרוניות (פוניקולר) במעלה הר פלוין, לתצפית מרהיבה על העיר בשקיעה.

בפסגת ההר יש גן שעשועים ומספר מסלולי טיול באורכים שונים, אנחנו בחרנו במסלול קצר הכולל גילופי עץ של דמויות טרולים ומתקנים לילדים.

בשעה 24:00 חוזרים לחניון עייפים אך מרוצים.

עוד בוקר שימשי וחמים, 10 ימים רצופים של שמש ואור. הרבה מעבר למצופה (בפרט אחרי התחלה של יומיים רטובים מאוד!!!) היום אנחנו מדרימים לכיוון Stavanger. הדרך לשם שונה מאוד מהמראות שהורגלנו אליהם בעשרת הימים האחרונים, ההרים שטוחים יותר, המון איים קטנים ומבודדים בפיורדים, רבבות של כבשים מסתובבות במרעה בצבעי ירוק בוהק הגובל בכחול של הפיורד, וגם פה חבילות החציר העטופות (סוכריות מרשמלו, זוכרים?) מסודרות כבר לקראת החורף. שתי מעבורות גדולות ומהירות שהן חלק מאוטוסטרדה ארוכה E39, ושלוש מנהרות שיורדות מתחת לפני המים, כיכרות בתוך מנהרות - מערכת כבישים כל כך מתוחכמת!!!

חונים בחניון על שפת אגם בלב העיר ואחרי ארוחת צוהריים משותפת בחוץ יוצאים לכבוש את העיר.

סטוואנגר היא עיר נמל גדולה ומתויירת. בעיר הישנה רחובות קטנים מלאים מסעדות וחנויות קטנות. הבתים צבועים בשלל צבעים והאווירה אירופאית עם טוויסט נורווגי. ליד הנמל שלה בנו מחלקי אוניות ישנים גן שעשועים.

בחזור שוב עולים על מעבורת מנורווגיה לדנמרק, ושוב עושים את כל הדרך על האוטוסטרדה לגרמניה (דרך משעממת להחריד), מגיעים להמבורג, מחזירים את הקרוואן, וביום האחרון עושים סיור ב''top ten'' של העיר בליווי מדריכה אישית (מרליס כמובן).

אז מה היה לנו?
14 יום בנורווגיה + יומיים מעברים דרך דנמרק, יום טיול בהמבורג עם מדריכה פרטית, סה"כ במצטבר 3300 ק"מ, פיורדים, קרחונים, אגמים, פסגות הרים מושלגות, מפלים, איים מבודדים, ערים מקסימות, נופים דרמטיים, מרחבים שלווים, טבע חסר גבולות, כפרי דייגים ציוריים ולילות קיץ בהירים עם שמש שכמעט ומסרבת לשקוע....
בדרך הביתה לשגרה, לעבודה, ללימודים, ולהתחיל לתכנן את החופשה הבאה, אבל הכי חשוב חוזרים לחייל שלנו שנשאר בארץ, מתגעגעת בטירוף!!!

בואו נשמור על קשר!!! הרשמו ואשלח לכם את סיפורי הטיול הבאים!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.