13 Aug
13Aug

האלפים הצרפתים, אוגוסט 2015, קרוואנים


כל כך חם, כל כך לח, כל כך מחכים לחופש.... זה כבר בנוהל, בוחרים יעד עם אויר צלול, טמפרטורות נמוכות, נופים דרמטיים, אורזים את החברה וכמה מזוודות, ויוצאים לדרך.... אז יאללה חברה au revoir ,arrivederci, צ'או, להית'... יצאנו לכבוש את האלפים הצרפתים והאיטלקים. ושוב עם ה''טלים''.
יום ראשון לחופשה, יום ארוך שהתחיל מוקדם מאוד בבוקר (או שמא זה מאוחר מאוד בלילה?! ), נהג הסעה שאיחר (חן ואורי לוקחים איתם אופניים, אז הזמנו וואן עם עגלה נגררת לכל הציוד שייקח ויחזיר אותנו), מטוס שהתעכב בהמראה (בגלל החלפת גלגל), שדרוג קרוואן לדגם גדול יותר (אבל נפח תא אחסון קטן יותר, מה עושים עם ארגזי האופניים???) ציוד שהוזמן ולא הונפק (מצעים ושמיכות), נוחתים בז'נבה ב34° (מה? סיכמנו אויר צלול וטמפ' נמוכות!!!???), אבל-מצב רוח מרומם! אוספים את הקרוואן, עושים קניות בסופר קונים גם את הציוד שלא הונפק ונוסעים כשעה, מתמקמים בקמפינג נחמד מדרום ל-Annecy, מסביב שיפולי האלפים, אגם מקסים בעמק, הילדים משתעשעים כבר בברכה, אביב ואני מכינות ארוחת ערב קלילה ויאללה למיטות, אחרי 48 שעות ללא שינה.
הנה כמה טיפים חשובים שקשורים בהשכרת רכב/קרוואן שלמדנו עם השנים:
את ההזמנה עושים ע"ש הנהג הראשי, הוא גם צריך להציג את רישיון הנהיגה והתשלום חייב להיעשות עם כרטיס אשראי על שמו, לא הבאתם כזה? זה מחייב הוספת נהג וכל נהג נוסף- תוספת מחיר. שימו לב שאתם יודעים את הקוד הסודי של האשראי, לא בכל המקומות ניתן לשלם עם wi fi.
ביטוחים: הביטוח ברוב המדינות כלול במחיר ההשכרה והוא מכסה נזקים מעל סכום ההשתתפות העצמית. במעמד ההשכרה יציעו לכם להרחיב את הביטוח לנהגים נוספים ולכיסוי חלקי (פגיעה רק בגוף הרכב) או מלא (כולל גם שמשות וצמיגים) שיבטל את ההשתתפות העצמית.
המחירים משתנים בין חברות ההשכרה, המדינות ובהתאם לגודל הרכב.
עלות התוספת יכולה להגיע לחצי מעלות השכרת הרכב ויותר, אבל היא נותנת שקט נפשי בכל מקרה של פגיעה ברכב עד השריטה הקטנה.
ניתן ומומלץ לעשות ביטוח ביטול השתתפות עצמית בחברות ביטוח חיצוניות שמתמחות בזה טרם הגעתכם ליעד, אני לדוגמא עושה תמיד כאן. (הפער יוצא כחצי מחיר)

השקמה מוקדמת של חן ואורי לסיבוב של 40 ק"מ מסביב אגם אנסי ל''פתיחת ציר'', בעוד אנחנו ממשיכים לישון עד 09:30, ארוחת בוקר של בגטים טריים (אוללה צרפת!) עם מגוון גבינות שמנות מלוות בסלט ירקות טרי. בעקבות מידע על מזג אויר הפכפך מחליטים להתחיל בפארק חבלים אתגרי הממוקם בנוף מדהים. בפארק מספר מסלולים בדרגות קושי שונות, הילדים כמו קופיפים מתרוצצים בין צמרות העצים עד שבשעה 15:30 מתקדרים השמיים בשניות, ברקים ורעמים מתחילים להופיע ועובדי הפארק בלחץ מטורף מפסיקים את הפעילות באתר. אנחנו מסיימים בזריזות את המסלול ורצים בין הטיפות הגדולות לעבר הקרוואן. הטמפ' צונחת בבת אחת ב 10°, גשם שוטף בחוץ ואנחנו מתחילים להרגיש אירופה...
היום מסתיים בארוחת ערב משותפת בחניון.

 

 

קמים לבוקר אפור, בטמפרטורה אירופאית.
אחרי ארוחת בוקר בתוך הקרוואן יוצאים לכבוש את העיר annecy, המכונה "ונציה של מחוז סבוי". 
השמים משחקים בין שמש לעננים עם טפטוף קל.

שיטוט ברחובות עיר עתיקה קסומה, בתים צבעוניים בינות תעלות מים ואדניות פרחים, שוק יום שישי שכולל המון גבינות ונקניקים, פירות וירקות, צבעים ריחות וטעמים, ואגם אחד גדול ויפהפה עם מים צלולים, מוקף מכל עבריו בהרים בעלי פסגות מעוגלות ורכות צבועות בירוק של היערות ופסגות סלעיות חדות המעוטרות בכתמי שלג שנותרו מהחורף על ראשי ההרים.
אזור האגם עמוס פעילויות, אפשר לעשות שייט בין העיירות, להשכיר סירת פדלים או קייאק, אופניים או סאגווי ולרכוב מסביב האגם, יש גנים עם פינות חמד בהם ילדים מפריחים בועות סבון ענקיות, והאווירה רגועה ומקסימה.


  


ממשיכים לקניון גורג' דו פיר, הנמצא כ- 15 ק"מ מאנסי, הליכה של כשעה הלוך וחזור על גשרי עץ מעל נהר גועש. הליכה קלילה ונעימה. אטרקציה מיוחדת לילדים, על הגשר מצוירות כפות רגליים, שאם עומדים עליהן ומביטים לסלעים ניתן לראות בהם דמויות של פרצופים אנושיים. נחמד.

בסיום נוסעים לקמפינג לארוחת שישי חגיגית.

 
בוקר יום שלישי מתחיל בתנועה דרומה מאנסי, טפטוף מהבוקר, בין אנסי לעיר אלברטוויל עוצרים בכפר Seythenex לביקור במערת נטיפים "צעירה" (עשרת אלפים שנה) למרגלותיה מפל מרשים. מעביר לנו את הסיור מדריך חמוד ומצחיק מדבר frenglish, וגם כמה מילים בעברית מצורפתת.

בסיום אומגה באורך 150 מטר העוברת מעל הנחל בגובה 40 מטר. הילדים מככבים כרגיל, נהנים מכל רגע. 
טיפות הגשם הופכות אימתניות ואנחנו ב"ישיבת צוות" מהירה מחליטים להקדים את הנסיעה לאיטליה כי משם תבוא הישועה על פי כל אפליקציות מזג האויר. 
פוצחים במעבר אזור לכוון Aosta שבאיטליה. מטפסים למעבר Col du Petit Saint-Bernard. בפסגת ההר ערפל כבד מאוד וגשם, ראות אפס, נסיעה איטית מביאה אותנו לצד האיטלקי. מתמקמים בקמפינג נחמד, גשם זלעפות, 12°. הפסטה כבר בסיר...
(אגב, אפשר לעשות את הדרך קצרה ופשוטה יותר דרך מנהרת המון- בלאן).


ידענו... ידענו שאיטליה לא תכזיב, ואכן אחרי לילה גשום מפציע בוקר שהולך ומתחמם, מההרים סביב עולים עננים לבנים סמיכים שאט אט מגביהים ומגלים בפנינו את יופיו של העמק, טבעת של הרים מיוערים ואחריה טבעת של הרים מחודדים מכוסי שלג, ועיירות קטנות עם עשרות טירות פזורות מסביב.
יוצאים ל Aosta עיר הבירה של העמק שעל שמה הוא קרוי. קרני השמש מבצבצות ושמים כחולים הופכים את העיר היפה והצבעונית הזו ליפה עוד יותר. העיר שנקראת בפני המקומיים "רומא של האלפים" מתפארת בשרידים של מבנים וחומות המקיפות אותה מהתקופה שנכבשה על ידי הרומאים כשהייתה שייכת למחוז סבוי הצרפתי. העיר מרוצפת סמטאות קטנות וצבעוניות, חנויות ובתי אוכל למיניהם. 
נהוג לומר- ברומא התנהג כרומאי ועל כן הזמנו לארוחת הצהריים שלנו מבחר פיצות וכמובן גלידות איטלקיות במבחר טעמים.

 

 

 

 

מאאוסטה המשכנו לעיירה chamois, הנמצאת בגבה 1815 מ' וניתן להגיע אליה ברכבל בלבד. רכבל נוסף העלה אותנו לאגם קטנטן, טיול רגלי של שעה מסביב לאגם וירידה ברגל מטה מסתכמת בקפה איטלקי טוב, הרבה תמונות וטעם לעוד...

 

בוקר שטוף שמש מתחיל ברכיבת אופניים ארוכה של חן ואורי שמסתיימת בפגישה עם אביב ואיתי בבית קפה בעיירה המקומית בזמן שהילדים ישנים. אחרי ארוחת בוקר משותפת, ארגונים וסידורים שבשגרה נוסעים לפארק הלאומי גרנד פראדיסו הנמצא בעמק הקונה cogne ונחשב לאחד היפים באיטליה.
מסלולי הליכה העוברים למרגלות נהר שוצף ומפלים עוצמתיים כשברקע ניצב בשיא יופיו והדרו ההר גרנד פראדיסו ענק ולבן.

 

 

סוגרים ארוחת ערב איטלקית, "עשירה ומזינה"
ונשארים לילה בחניון חצי יבש , גדול מאוד למרגלות העיר לצד הנהר.

 

אחד היתרונות הבולטים של הקרוואן הוא שאינך מתחייב למסלול מסוים ביום מסוים, לפיכך בגלל מזג האויר לפני שלושה ימים עשינו שינוי ונסענו לאיטליה שלא אכזבה וסיפקה לנו עונג צרוף של פיצות טובות, קפה משובח, נוף מדהים ומעבר לכל שמש וחמימות (יחסית).
היום לקראת הצהריים החלנו דרכנו חזרה לצרפת, באותו מעבר הרים שבו הגענו (petit st. bernard) אך הפעם עשינו אותו בנוף יפהפה, כשהשמש מאירה על כל ההרים מסביב והמון בלאן (או כפי שנקרא בצידו האיטלקי- מונטה ביאנקו) ניצב במרכזו. עיירות סקי ציוריות פזורות בעמקים בצבע ירוק בוהק, והמון המון המון רוכבי אופניים. היפה מכל בנסיעה הארוכה הזו זה לראות ולקנא בתרבות ובסובלנות של הנהגים בכביש כלפי רוכבי אופנים, רכבים גדולים (כמו שלנו לדוגמה) ואחד כלפי השני... יש לנו הרבה מה ללמוד!!!
בתום נסיעה של חמש שעות בה "כבשנו" מספר פסגות ומעברי הרים, הגענו לחניון שהוא לא רחוק מהיעד בו אנו מתכוונים לבלות בימים הקרובים- שאמוני וההרים סביב לה.
החניון ממוקם ממש מתחת קרחון des bossons

שאמוני, עיירת סקי יפהפייה, מהגבוהות והגדולות בעולם, תוססת, מלאת חיים, מלאת תיירים, מלאת מסעדות ומלאת חנויות- עם חלונות ראווה גדולים ויפים, הרבה מותגים (בעיקר של ספורט/סקי), והחשוב מכל הנוף שלה! העיירה שוכנת למרגלות המדרונות הצפוניים של המון בלאן. מספר קרחונים גולשים מההרים הסובבים אותה, גובהה 1035מ' ואפשר בהחלט להגדיר את הנוף שלה- דרמטי. 
טיילנו ב''חום נוראי'' של 13° וחשבנו על כולם בארץ, שגם אם נהפוך את הספרות (31°) הטמפ' תהיה נמוכה ביחס לחום השורר כרגע.
אחרי שיטוט בעיר (וכמובן גם קצת קניות), המשכנו לפארק יעלים, טיילנו בין טיפות גשם דקיקות ובסיום חזרנו לחניון.

(מבט על שאמוני מלמעלה:)

 

 

  

החל ממחר הבטיחו לנו שמש, ולכן החלטנו לרכוש היום את ה''שאמוני מולטי פס''.

מהו Chamonix Multipass ? המולטי פס הוא כרטיס ליום או מספר ימים, עוקבים או שלא, המאפשר עלייה חופשית לרכבלים בעמק שאמוני (והטבות נוספות). מומלץ לאוהבי הטבע לעשות כרטיס כזה ולרכז את הרכבלים היקרים של האזור לימים בהם הכרטיס תקף. אם מנצלים מספר רכבלים זה יוצא מאוד משתלם.

פוקחים את העיניים לבוקר קפוא.
יציאה מהקרוואן מגלה בפנינו מראה מרהיב, כל העננים שהיו אתמול נעלמו כלא היו וההרים הלבנים מסביב בוהקים לצד המפלים הזורמים במורדות. 

אחרי ארוחת בוקר נפלאה מול הנוף (בגטים טריים, קרואסונים וגבינות שמנות- איך לא?!), משנסים מותניים ויוצאים ל lac blanc, אגם קטן בצבע תכלת בלב האלפים מול שרשרת ההרים המושלגת ואי הקרחונים. שני רכבלים (כלולים במולטי פס) מעלים אותנו לגבה 2400 מ' ומשם הליכה ברמת קושי בינונית (בקנה מידה אירופאי) שארכה כשלוש שעות (בקצב ישראלי) עד היעד, בין הרים משוננים, סלעים וצמחיה כשהנוף ממולנו עוצר נשימה (או שמא זה חוסר האויר כתוצאה מהעליות התלולות שאנחנו צועדים בהם???) הדרך חזרה ארכה כשעה נוספת, הפעם בירידה.
אחרי המסלול הארוך והמאתגר עושים מגלשות הרים- הרי צריך לרצות גם את הצעירים (כלול במולטי פס).
יום קסום ומהנה.

 

 

 

 

השקמה מוקדמת (06:30) ויציאה זריזה בתחב''צ לעיר, התורים לרכישת כרטיסים לאיגו דה מידי (מון בלאן) ארוכים מאוד, ראינו את זה מידי יום במהלך הימים האחרונים בעיר, מגיעים ב07:15 לקופות (כבר היה תור, אבל סביר בהחלט), נרשמים ומקבלים מספר לגונדולה (כלול במולטי פס) ויש לנו מספיק זמן לקפוץ לפטיסרי לשבת על קפה ומאפה ולהצטייד בבגטים למהלך היום . על בניין הגונדולה מסך גדול שנראה למרחוק עליו כתובים המספרים של הקבוצה הקרובה שעולה. המספר שלנו מתקרב, אנחנו נעים לכיוון, מכינים את המולטי פס, את המעילים והיידה למעלה. סחרחורות ותחושת אי נעימות קלה ליוו אותי כשהגחנו  לגבה 3842 מ', הנקודה הגבוהה ביותר שאדם רגיל יכול להעפיל אליה בהר הגבוה ביותר באלפים- המון בלאן (שגובהו הכולל 4807 מ').
1°- הייתה הטמפרטורה בפסגה, והנוף, ואוו, איזה נוף!!! (רציתי לכתוב עוצר נשימה אבל היום זה כנראה בגלל דילול החמצן), גונדולה נוספת המרחפת במשך חצי שעה העבירה אותנו למונטה ביאנקו (הצד האיטלקי) (לא כלול במולטי פס). הכל מסביב לבן לבן, שלג וקרחונים ונקודות קטנות של מטפסי הרים שיוצרים בשלג פסים של עקבות ובזכותם ניתן לקבל פרספקטיבה על הגודל. צילומים אינספור במרפסות הנוף וחוזרים עם הגונדולה לצד הצרפתי. כניסה למרפסת שקופה מכל כיווניה- כולל הרצפה (לא לבעלי לב חלש ופחד גבהים), מסכמים בשוקו וקפה חם ויורדים חזרה לשאמוני.

 

 

 

 

 

 

אחד האתרים היפים בעמק שאמוני הוא "ים הקרחונים" – עמק ובו קרחונים פעילים. בתוך העמק מצויה מערת הקרח המפורסמת שבה מוצגים שונים הבנויים מקרח (ספסלים, דמויות, שולחנות, קונסטרוקציות שונות ועוד). נסיעה ברכבת גלגלי שיניים (כלול במולטי פס), ממנה ירידה תלולה ברגל + 420 מדרגות (בירידה הן נחמדות, בעליה קצת פחות) למערת קרח בתוך הקרחון mar de glace, לומדים על הנסיגה המהירה שלו כתוצאה מההתחממות הגלובלית ומסכמים את היום בארוחת ערב בעיר שאמוני. יום בהזמנה, שטוף שמש ואור.

הבוקר התחלנו בעליה ברכבל כיסאות לקרחון des bossons (כלול במולטי פס), שנראה מכל מקום בעיר (וחנינו מתחתיו בשלושת הלילות האחרונים). מסלול טיול קצר עם תצפית נהדרת לקרחון האדיר הגולש בהר, בניסיון להבין את הממדים האדירים שלו תוך קבלת הסברים כתובים בצרפתית (מזל שיש תמונות) על הזרימה/ נסיגה שלו.

המשך היום בכביש יפהפה העובר דרך עיירות אלפיניות ציוריות, בתים בנויי עץ, ופונפוני פרחים המקשטים כל עמוד תאורה, גשר וכיכר בעיר, לעבר שמורת הטבע cirque du fer a` chaval. 
השמורה היא תופעת טבע מרהיבה, עמק בצורת פרסה, שנחצב על ידי קרחון עתיק.
מפל cascade de rouget הידוע בשמו "המלכה של האלפים" הוא אחד מבין 365 מפלים הזורמים בעמק והגדול מבניהם, הוא נקודת הביקור הראשונה שלנו. המשך בעיירה הנחשבת לאחת היפות באלפים הצרפתים sixt fer a chaval, (שלדעתי התואר שניתן לה ממש לא מוצדק), והגעה לחניון לילה באחד החניונים היפים שהיינו ממש באמצע מעגל המפלים, צוקים אדירים מקיפים אותנו שהשמש בדיוק מעירה עליהן את אורה האחרון...

  

היום החל בגשם קל שגרם לאורי וחן לחזור רטובים מרכיבת הבוקר שלהם, אך כמו במטה קסמים, כשיצאתי החוצה להביא את הבגטים הטריים מהפטיסרי בחניון, בצבצו קרני השמש הראשונות והמשיכו להאיר במשך כל שעות הבוקר והצהרים.
טיול רגלי שארך שעתיים בשמורת cirque du fer a` chaval, בינות מפלים הזורמים בין ההרים, (קצת הגזימו עם המספר 365- לפחות לא באוגוסט), נחלים, יער גדול, ואגם קטנטן קישטו את הנוף היפהפה ששוטטנו בו.

 

המשך היום בעיירה הציורית samoens, קניית מזכרות בחנויות, אכילת קרפ צרפתי לתידלוק הגוף והנפש (דיאטה נתחיל כבר בארץ) והמשך הטיול בכיוון כללי צפון, לאגם ג'נבה, במסלול מרהיב הנקרא Route des grandes Alpes. כשתכננתי את הטיול קראתי שהמינוח "עוצר נשימה" הינו אנדר סטייטמנט כאשר מדובר בנסיעה זו, ואכן ניתן לומר ללא ספק כי התואר ראוי לה. עצירה ספונטנית באמצע הדרך בפסטיבל ימי הביניים והגעה מאוחרת לחניון למרגלות פארק המים בו אמורים לבלות מחר.

אתה לוקח את הילדים למקומות חדשים, יבשת אחרת, ארצות אחרות, שפות אחרות, אוכל אחר, נופים אחרים, משקיע בהם, מסביר להם, מלמד אותם, מראה להם דברים שלא רגילים לראות... ובסוף ממה הם הכי נהנים? פארק מים!!!
אז היום היינו בפארק מים שווייצרי על אגם ג'נבה, והאמת- אני חייבת להודות שגם אני נהניתי. בחוץ גשם שוטף ואנחנו בתוך מבנה מהמם, מחומם, עם נוף (נו אתם יודעים אייך אני נוהגת לומר... עוצר נשימה) מכל חלון רואים את האגם, את שפך הנהר הזורם היישר אליו, הצוקים הגבוהים, המרינה עם כל היכטות, ובתוך כל זה מגלשות בכל מיני גדלים, צורות, גבהים ושיפועים, עם אבוב יחיד, זוגי ולשלושה אנשים, חלק ממסלולי האבובים עוברים בחוץ בין טיפות הגשם הקרות כשהמים חמים חמים, ויש גם ברכות גלים, ברכות שחיה, ג'קוזי וסאונות... ומסביב שקט, אף אחד לא דוחף ולא נדחף וכולנו עולים ויורדים ושוב עולים ויורדים, ושוב ושוב ושוב... והיום אף אחד לא מתלונן שקשה לו ושכבר כואבות לו הרגליים, וממשיכים לעלות ולרדת, לעלות ולרדת... ככה חמש שעות כשבחוץ- יורד מבול.

יום לפני אחרון, הבוקר מוקדש לאריזות.
בצהריים נפרדים מהקרוואן ועוברים לבית מלון בז'נבה.
ז'נבה שונה מאוד מכל הערים והעיירות שביקרנו בהן בטיול, היא נחשבת לאחת הערים היוקרתיות בעולם, חנויות יוקרה, מלונות פאר, נשים וגברים לבושים במיטב מחלצותיהם.
טיילנו בעיר העתיקה, בטיילת ובאתרים המפורסמים ביותר בעיר. הילדים ההרפתקנים שלנו רצים על הגשר מתחת לרסיסי המים הנופלים מהמזרקה, סמלה של העיר ב 100 שנים האחרונות ואשר מתיזה את מימיה לגבה 150 מ', וחוזרים רטובים עד שד עצמותיהם. (בדיעבד, לא יודעת אייך אישרתי להם לעשות את זה, חוסר אחריות מוחלט!) לוקחים משכנתא ואוכלים ארוחת צהרים במקדונלד (עולה כמו מסעדת שף בארץ).
סוף טוב הכל טוב.
מחר בצהריים טיסה לארץ.

אז מה היה לנו?
15 ימים של עונג, 3 מדינות, 2 שפות, נופים מדהימים ומגוונים, טיולים רגליים, טיולים רכובים, טבע ועיירות, המון רכבלים, שמש, גשם, ואפילו שלג, אטרקציות לילדים (הילדים הם סתם תירוץ), מזג אויר נפלא, מעט מאוד ישראלים שפגשנו בדרך, 2 קרוואנים, חניונים מקסימים, והכי חשוב- חברה טובה! חוזרים הביתה... ומתכננים כבר את היעד הבא....


בואו נשמור על קשר!!! הרשמו ואשלח לכם את סיפורי הטיול הבאים!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.