21 Dec
21Dec

וינה, כריסמס, דצמבר 2019

כתבה במהדורת החדשות אשר הודיעה כי ryanair משיקים קו חדש לוינה במחיר התחלתי של 20 אירו לכיוון מיד הקפיצה אותי. אני מאוד אוהבת לטוס לקראת הכריסטמס ווינה ידועה כאחד היעדים המוצלחים יותר לתקופה. בדקתי תאריכים ומחירים ו- בינגו...

זה היה לפני תשעה חודשים, ידעתי שאם בזמן הזה יכולים להיווצר חיים חדשים בוודאי יכולים לקרות בלתמ"ים שעשויים לבטל את הנסיעה, אבל במחיר הזה, שווה לקחת סיכונים.

תוך שעה הייתי עם זוג כרטיסי טיסה פלוס טרולי והושבה שאומנם עלו קצת יותר מ 20 אירו לכיוון, אבל פחות ממחיר הדלק והחניה ל/מ נתב"ג לתקופה הזו שאני כל כך אוהבת!

ואכן, שלושה חודשים לפני הנסיעה הסתבר שאורי לא יוכל להצטרף אלי בגלל העבודה, אז הצעתי לטלי חברתי הטובה לבוא במקומו, קנינו כרטיס חדש (יצא יותר זול מלעשות שינוי שם בכרטיס הקיים), וכך ישבנו יחד בטיסה לאחת הערים האירופאית האלגנטיות והיפות, בפרט בעונה זו של השנה.

רגע לפני שממריאים, הנה כמה סידורים וארגונים שאסור לשכוח:
ביטוח אישי + כבודה: את ביטוח הנסיעות אני עושה בפספורט כארד. ביטוח נסיעות חכם, שמשלם במקום עבור טיפולים רפואיים, אשפוז או תרופות במקרה הצורך, וכל זאת ללא ביורוקרטיה או ניירת, בלי השתתפות עצמית ובלי להמתין עד לאישור התביעה והחזר כספי. במקרים של אובדן או גניבה של כבודה, הפוליסה מכסה שווי של עד 2,500 דולר!!! אפילו אם הכבודה הגיעה באיחור, הביטוח מטעין את הכרטיס ב-150$ באופן מיידי כדי לאפשר רכישה של ציוד בסיסי עד לקבלת הכבודה כולה. ביטוח ניתן לעשות כאן 

סים קארד: אני אוהבת לטוס עם Global1SIM. לאחר המון טיולים שבהם רכשתי סים מקומי (זול, אין ויכוח!) ובתום החופשה זרקתי את הסים לפח, (בד''כ עם יתרה של מעל 3 ג'יגה), גיליתי את הכרטיס הווירטואלי של גלובל1סים, שמאפשר ליהנות מגלישה ושיחות בחו"ל בעשרות (אם לא מאות) מדינות בטעינה מראש בנפח גלישה, ולאחר שמסתיים ניתן להוסיף נפחים נוספים בהתאם לצורך. אין צורך לצאת מהבית, להתרוצץ ולקנות סים, אין צורך להחליף את הכרטיס הקבוע ביציאה מהארץ, כמו גם במעבר בין מדינות התומכות בשירות. זה זול יותר מחבילות של חברות הסלולר, נח, יעיל ומשתלם וכמובן הכי חשוב- עובד מעולה!
ניתן להזמין גלובל1סים כאן. בונוס לקוראי האתר- 10% הנחה (עם קוד קופון ROIMSHAM10).

מטבע: המטבע באוסטריה הוא יורו, אני משתמשת על פי רוב באשראי אבל לוקחת לפחות 300 אירו במזומן לכל מקום שלא מקבל אשראי (בפרט לקראת הכריסטמס בשווקים)! אני נוהגת להזמין מט''ח ב fly money חברה טכנולוגית פיננסית המאפשרת הזמנת מט"ח מראש בנוחות מהבית באמצעות כרטיס האשראי ואיסוף רגע לפני הטיסה בדלפקי בנק הפועלים בנתב"ג, החברה מציעה שערים אטרקטיביים וללא עמלות המרה נוספות, אפשרות פריסה לתשלומים ושירות לקוחות 24/7 שזמין ללקוחות בכל שלב של ההזמנה. השירות מצוין ובשדה התעופה תהליך קבלת הכסף לוקח דקות בודדות. הזמנת מט''ח אפשר לעשות כאן 

ועכשיו, אפשר לצאת לדרך...

הגענו לשדה התעופה של וינה לאחר טיסה נעימה ונוחה של 4 שעות.

יצאנו בזריזות מהשדה ורכשנו כרטיס רכבת + כרטיס שבועי לנסיעה בתחבורה הציבורית בעיר.

קצת מידע על תחב''צ בוינה: 

את כרטיס הרכבת קונים במכונות או בחנות אדומה בשם OBB הממוקמים לפני הירידה לרציף הרכבת, הנמצא מתחת לטרמינל. בחזור (מוינה לשדה"ת) ניתן לרכוש את הכרטיס בחנות OBB שנמצאת בקניון wien mitte, קומה ראשונה, מול הכניסה לתחנת הרכבת.

הכרטיס לתחבורה הציבורית בוינה תקף רק לתחומי העיר וינה והוא תקף רק מיום שני בבוקר עד שני בבוקר שבוע לאחר מכן.

בנוסף יש אפשרות לרכוש כרטיס ל 24, 48 או 72 שעות, הכדאיות תלויה במתי הגעתם ולכמה ימים, וכמה בכוונתם להשתמש בתחב"צ.

אם רכשתם כרטיס כנ"ל יש צורך לתקף אותו בתיבה כחולה בכניסה למטרו, את הכרטיס השבועי אין צורך לתקף, תאריך הקנייה מופיע עליו.

משדה התעופה יוצאות 2 רכבות כל חצי שעה:

האחת נקראת Cat בצבע ירוק, רכבת ישירה שמגיעה לתחנה Mitte wien ב-15 דקות (12 אירו).

השניה, S7- רכבת פרברית  שמגיעה לאותה נקודה עם כמה תחנות בדרך, קצת פחות מחצי שעה נסיעה (4 אירו).

תחנת wien mitte מקושרת לקווי המטרו בכל 23 הרובעים של העיר.

לאחר שירדנו מהרכבת עלינו על קו מטרו, שלוש תחנות והגענו לתחנת היעד, וממנה צעדנו 4 דקות ברגל לבית מלון בוטיק 4 כוכבים, אותו הזמנתי כמה ימים לאחר שהזמנתי את הטיסות, בית מלון מצוין, חדרים גדולים ומרווחים, נקי מאוד, ארוחת בוקר מעולה ומגוונת, צוות אדיב והכי חשוב המיקום שלו נהדר! מצד אחד ברחוב שקט ומצד שני במרכז העניינים- מרחק הליכה של ארבע דקות מהמדרחוב, שבע דקות מארמון הופבורג, שמונה דקות מבניין העירייה ועשר דקות מכנסיית סנט. סטפן, מה שמאפשר להגיע ממקום למקום בעיקר ברגל. ומאחר ואני מאמינה שעיר מכירים דרך הרגליים זה התאים לי בול.
אם אתם מעדיפים להתנייד בתחבורה, אפשר לעלות על אוטובוס Hop on hop off שייקח אתכם לנקודות המרכזיות והתיירותיות בעיר, ניתן לרדת מהאוטובוס בכל אתר בכל רגע נתון, לטייל ולעלות על אחד מהאוטובוסים שיגיעו בהמשך היום. (לרכישת כרטיסים לאוטובוס Hop on hop off לחץ כאן)

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמניות לחץ כאן


לשומרי כשרות להלן בתי מלון בקרבת בית הכנסת ומסעדות כשרות: 
מלון 4 כוכבים:

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות לחץ כאן


מלון דירות ברמת שלושה כוכבים:

לפרטים נוספים על המלון ובדיקת זמינות לחץ כאן


ובחזרה אלינו: עשינו צ'ק אין, הטמפ' בחוץ היתה 0°, מנסיון של שנים בסקי אני יודעת שאין דבר כזה קר מידי, יש לבוש לא מתאים. לכן התלבשנו בהתאם: מכנס טרמי, חולצה טרמית וגרביים טרמיות + שכבה נוספת, ומעל הכל מעיל טוב, צעיף, כפפות וכובע ויצאנו לתור את העיר ולבחון את כל (או לפחות רוב) שווקי הכריסטמס....

וינה היא עיר בירה אירופית קלאסית, עם היסטוריה עשירה וארכיטקטורה מפוארת.  זה בא לידי ביטוי בארמונות המפוארים, בכנסיות המרשימות ובשאר המבנים המרהיבים המעטרים את העיר. הכרכרות הרתומות לסוסים שלוקחות את התיירים לטיול בעיר מוסיפות לאצילותה (לרכישת כרטיס לסיור בכרכרה לחץ כאן).

 

וינה היא גם אחד היעדים הנחשקים ביותר בקרב שוחרי התרבות והאמנות. עירם של מוצארט, בטהובן, היידן, שוברט, ברהמס ושטראוס ונחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר לצפות במופע אופרה או לשמוע קונצרט משובח.

לקראת החג, היא מתקשטת בשלושה עשר שווקים הפזורים ברחבי העיר. בכל אחד עשרות דוכנים המוכרים עבודת יד, מוצרי אומנות, טואלטיקה, קישוטי כריסטמס, אוכל מקומי, ערמונים קלויים, יין/פונצ' חם או בשמו המקומי – גלו ווין (gluhwein). פרט לגרסה הרגילה יש אותו בכמה טעמים ועם כמה תוספות כמו פירות יער, תפוזים, תפוחים, אפרסקים ופטל, בכל שוק הוא מוגש בספלים בצורות ובצבעים שונים. בשוק פזורים שולחנות גבוהים והאנשים מתגודדים מסביבם בעמידה, שותים, אוכלים, מדברים וצוחקים, בכל שעה ובכל מזג אויר. האווירה מדהימה!

פסטיבל חג המולד של וינה (Christmas Market Festival) נערך מידי שנה החל מאמצע חודש נובמבר ועד ליום שאחרי חג המולד (26.12).

מה אני אוהבת לעשות בטיול עירוני?

קצת מוזיאונים, קצת מופעים, אוהבת אוכל רחוב אותנטי ומסעדות מקומיות ולא מלכודות תיירים (אם כי חייבת להודות שלפעמים אוכלת גם בכאלה), לא עומדת בתורים שעות כדי להיכנס למסעדות/בתי קפה ולא משנה כמה היללו אותו בביקורות, לא אוהבת לעשות שופינג יזום והכי נהנית לחרוש את המקום ולספוג אוירה.

לאלו מכם שאוהבים לבקר במוזיאונים רבים, כדאי לבדוק אפשרות לרכישת Vienna pass. כרטיס הנחות שמוזיל ומפשט את הטיול בעיר, הוא כולל כניסה למעל 60 אתרים בעיר ובסביבתה, ומקנה גם נסיעה בחינם באוטובוס התיירים המוזכר למעלה
לרכישת כרטיס Vienna pass לחץ כאן או כאן
לרכישת כרטיסים לאוטובוס Hop On Hop Off לחץ כאן או כאן

יצאנו לדרך...

דקה מבית המלון שלנו ממוקמים שני שווקים, האחד נמצא בכיכר אם הוף ונקרא Weihnachtsmarkt Am Hof והשני במזרקת אוסטריה ונקרא Altwiener Christkindlmarkt, התחלנו בזו של Am Hoff, הסתובבנו בין הדוכנים, קנינו מזכרות, ואכלנו מרק גולש בכיכר לחם חם. יאמי!

משם במרחק שתי דקות הליכה מדרחוב גראבן (Graben) היפהפה והמקושט ברוב הוד והדר. במדרחוב חנויות עם מיטב המותגים, גוצ'י, פראדה, איב סאן לורן, לואי ויטון, שעוני רולקס ,סברובסקי ועוד... בעלי חלונות ראווה גדולים ויפהפיים המקושטים גם הם לקראת החג. בעונה זו של השנה ניצבים בו מספר דוכני יין חם/פונץ' וגם דוכנים למכירת עצי אשוח.

באמצע המדרחוב פסל עמוד המגפה עשוי משילוב של ברונזה ואבן. 

בסוף המדרחוב קתדרלת סנט סטפן הגדולה והמרשימה היא מקום מושבו של הארכיבישוף הקתולי של וינה וסמלה הדתי והבולט ביותר של העיר. גם למרגלותיה מתקיים בימים אלו שוק. לאחר שהסתובבנו בין הדוכנים, שתינו פונץ' בספל בצורת מגף של סנטה קלאוס אותו לקחנו איתנו כמזכרת (ניתן להזדכות על הספל ולקבל עבורו 4 אירו).

הרחובות היוצאים מהמדרחוב מכל כיוון מקושטים במנורות בצורות וצבעים שונים, והאזור עמוס אנשים עד השעות המאוחרות של הלילה, הדוכנים בשווקים נסגרים ב 21:00 ( למעט דוכני האוכל) והחנויות ברחבי העיר אפילו קצת לפני.

ב 22:00 חזרנו למלון עייפות אך מאוד מרוצות.

ביום השני לאחר ארוחת בוקר מאוחרת (הטמפ' מאוד נמוכות לפני 10:00) יצאנו שוב לעיר, הפעם פנינו לכיוון שוק Altwiener Christkindlmarkt, השוק המה קבוצות של ילדים קטנטנים שהגיעו לטיול עם הגננות שלהם, כל קבוצה הייתה מאובזרת בפריט לבוש זהה לכל הילדים, וכולם עמדו בסדר מופתי ולא זזו מילימטר ימינה או שמאלה. דמיינתי לעצמי אייך היה נראה ביקור של גן הילדים שלי במקום כזה, ורק מהמחשבה נעשה לי חם...    

משם המשכנו לשוק בבית העירייה (Rathausplatz) הוא נחשב לשוק המרכזי והגדול ביותר בעיר וידוע גם בכינויו "חלום חג המולד של וינה" (Viennese Christmasm dream). במרכז השוק נישא עץ חג מולד גבוה ומקושט ובסמוך אליו ניצבים כ-152 ביתני עץ. מימין לדוכנים פארק שעשועים קטן ומשמאל רחבה גדולה של החלקה על הקרח.

במרחק חמש דקות הליכה ניצב במלוא הדרו ארמון הופבורג (hofburg).

במתחם הארמון מבנים מפוארים, חצרות, כיכרות, מזרקות, ופסלים וכן מוזאונים ואטרקציות שונות הממחישות את העושר, הפאר והעוצמה של האימפריה האוסטרו הונגרית. מלבד הביקור במוזיאונים השונים ניתן לבקר באורוות המלכותיות ובית הספר הספרדי לרכיבה ולצפות באימונים ובהופעות מרהיבות של הרוכבים המנוסים (לרכישת כרטיסים לחץ כאן או כאן), להאזין למקהלת הילדים של וינה בקפלה הקיסרית ועוד. בחצר הארמון חממת פרפרים קטנה וחמודה.

אנחנו ממשיכות לשוק בכיכר מריה תרזה (Maria Theresien Platz) זוהי כיכר מרכזית שמחברת בין שני מוזיאונים חשובים בווינה: המוזיאון להיסטוריה של הטבע והמוזיאון לתולדות האמנות הממוקמים במבנים בעיצוב ניאו רנסנס וכמעט זהים זה לזה.

השמש נטתה לשקוע והטמפרטורה צנחה זה היה זמן מצוין לעוד פונץ' חם. (האמת היא שבחירת היעד לשתיית פונץ' מבחינתי היה צורת הספל שיש בכל שוק😝 ) גם הספל הנוכחי היה בצורת מגף, אך בצבעים שונים. החלטתי לקחת גם אותו למזכרת. עכשיו יש לי זוג מגפיים חדשים.

לאחר מכן קפצנו לשוק הסמטאות בשכונת שפיטלברג, אזור טרנדי וצעיר עם סמטאות עתיקות וצרות בהם בארים וחנויות בוטיק, השוק הכמעט חבוי מתקיים בין הסמטאות והוא להבדיל מהאחרים שוקק חיים עד שעות הלילה המאוחרות, אפשר למצוא בו מספר דוכני שתייה ואוכל וכן דוכני עבודות יד של אומנים מקומיים.

בדרך חזרה עשינו את אותו מסלול בדיוק רק הפוך וכך ראינו את כל האתרים מוארים בשעות הלילה.

בערב אכלנו שניצל וינאי שגלש מהצלחת עליה הוגש. ומשם יצאנו לקונצרט ב Kursalon עם שישה כלי קשת, חליל צד ופסנתר שניגנו את מיטב היצירות של המלחינים האוסטרים.
חשוב לציין, את הכרטיסים למופע מוכרים ספסרים ברחובות, מדובר במופע תיירותי ולא לגמרי תואם את הציפיות שמתארים המוכרים, יחד עם זאת למי שמחפש מופע קליל, לא ארוך מידי, עם קצת הומור ומאוד נעים לאוזן- הגעתם בול למקום הנכון. המלצה, אל תתפתו לקנות את הכרטיסים היקרים, לכו על הזולים ביותר, ה''אולם'' קטנטן ומכל מקום רואים ושומעים אותו דבר. אנחנו מאוד נהנינו.

תוכלו לקנות כרטיסים לקונצרט גם כאן

ב 23:00, בטמפ' של 2°-  חזרנו במטרו לבית המלון.

בבקרים האור מפציע מאוחר (סביבות 8:00) אבל הבוקר הזה נראה אפור יותר מהימים הקודמים, כשהצצתי מעבר לווילון ראיתי פתיתי שלג עדינים יורדים, כמות כזו שהפשירה עם ההגעה לאדמה.

לאחר ארוחת הבוקר צעדנו דרך המדרחוב לקתדרלת סנט סטפן. הקתדרלה הבנויה בסגנון גוטי היא אחת מסמלי העיר. בקתדרלה זו התקיימו במהלך ההיסטוריה אירועים מרכזיים וטקסים חשובים (כמו טקס הנישואים וטקס הקבורה של מוצרט). היא מאוד גדולה ומאוד מרשימה. אפשר לטפס במעלה 343 מדרגות למגדל הפעמונים שלה (עלות 5 אירו) או במעלית (עלות 6 אירו) ממנו תצפית מרהיבה על העיר ועל גג הרעפים עתיר הקישוטים הצבעוניים המורכב מכמעט רבע מיליון רעפים!

כשירדנו החלה מיסה עם נגינת עוגב מרשימה. בסיומה יצאנו לכיוון בית הכנסת הגדול של וינה הממוקם בקצה הרובע הראשון, בסמוך לתעלת הדנובה, ברחוב seitenstettngasse. הביקור בבית הכנסת נעשה רק בסיורים מודרכים. על אף שבאתר כתוב שהסיורים מתקיימים בימים שני עד חמישי, בשעות 11:30 ו 14:00 כשהגענו נודע לנו שבעונה זו הם רק בשני ורביעי ומכיוון שהגענו בחמישי לא זכינו לראות את בית הכנסת מבפנים .

(לשומרי כשרות- לצד בית הכנסת מסעדת אלף אלף, המסעדה פתוחה בימי שני עד חמישי החל משעה 17:00 אחר הצהרים).

מאוכזבות מכך שלא נכנסנו לבית הכנסת המשכנו בטיול. קו u1 אדום הביא אותנו לתחנת hauptbhanhof ומהתחנה צעדנו כעשר דקות לעבר ארמון בלוודר (belvedere). בארמון מספר מוזיאונים (בעיקר של אומנות), גנים גדולים (הגנים עלובים בעונה הזו) ושוק חג מולד, הסתובבנו בגנים משני צידי הארמון המפואר וכמובן בשוק המקסים. השלג שהחל בבוקר ופסק במהלך היום חזר לרדת והתגבר עם הזמן, עכשיו כבר נערם על השולחנות וגם קצת על הקרקע, דבר שהוסיף לאווירה המשגעת. 

בחזור עלינו על u1 והמשכנו איתו עד תחנת praterstem.

פארק פראטר (Prater) הוא הפארק הציבורי הגדול בעיר. הוא שוכן בין נהר הדנובה לבין תעלת הדנובה. הפארק ידוע בעיקר בשל פארק השעשועים וורסטפראטר (Wurstelprater) שבו. בוורסטפראטר נמצא גלגל הענק הכי עתיק בעולם והוא משמש כאחד מסמליו הבולטים של העיר. הגלגל בנוי מקרונות עץ וברזל, עם סיבוב הגלגל וההעפלה מעלה מתגלה תמונה יפהפיה של העיר. (לרכישת כרטיס לגלגל הענק לחץ כאן)

ניתן לשדרג את הנסיעה בגלגל הענק לארוחת שף גורמה. חלק מקרונות הגלגל הוסבו לקרונות אירוח בהם ניתן לשבת לארוחה רומנטית מיוחדת וייחודית.

מסביב לגלגל הענק נמצאים הלונה פארק, מוזיאון מאדאם טוסו (לרכישת כרטיסים למאדם טוסו לחץ כאן), מוזיאון השוקולד (לרכישת כרטיסים למוזיאון השוקולד לחץ כאן או כאן), פלנטריום, כיכר הפסטיבלים, מסעדות, חנויות ועוד.

גם כאן, אייך לא(?) שוק חג מולד, בשוק זה אך ורק דוכני אוכל ושתיה, ועל במה קטנה מתקיימות הופעות חיות של נגנים וזמרים.

 

השלג המשיך לרדת, ולאט לאט נערם ומסביב עולם כמנהגו נוהג, כולם עומדים שותים מקשקשים. תענוג אמיתי!

ב 22:30, החלנו דרכנו חזרה אל בית המלון.

השלג פסק בלילה, התעוררנו לבוקר קריר ובהיר.

יצאנו במטרו u3 הכתום עד תחנת wien mitte  (הנקראת גם landstrasse ע"ש הרובע בו היא נמצאת) ושם עברנו ל u4 הירוק עד לתחנת schanbrunn.

הליכה של כמה דקות הביאה אותנו לארמון המפואר והמרשים שנברון (Schönbrunn Palace),

זהו אחד האתרים הפופולריים ביותר בוינה. בארמון מספר סיורים אפשריים:

▪️אימפריאל תור (Imperial Tour) כולל סיור ב – 22 מחדרי הארמון שמעוצבים בסגנון הרוקוקו (אותו אנחנו בחרנו לעשות).

▪️גראנד תור (Grand Tour) כולל סיור ב – 40 מחדרי הארמון.

 (לרכישת כרטיסים מודרכים ודילוג על התור של ארמון שנברון לחץ כאן או כאן)

▪️גן החיות שנברון: נוסד בשנת 1752 והוא נחשב לגן החיות הוותיק ביותר בעולם שעדיין פעיל.

▪️שלל פעילויות נוספות הרלוונטיות לעונת הקיץ: גנים מפוארים, חממה, מזרקות, מוזיאון ילדים ועוד...

בעונה זו של השנה העצים עומדים בשלכת, אין פרחים, המזרקות לא פועלות והמים העומדים בברכות קפואים, השלג שירד אתמול הוסיף לנוף החורפי.

▪️עוד בארמון, צמוד לקפה רזידנס, יש אולם שבו בכל יום בשעה עגולה, החל מהשעה 11:00 מתקיים מופע הכנת שטרודל, המופע מתקיים בגרמנית ואנגלית ובו מלמדים כיצד להכין שטרודל וינאי כהילכתו. מומלץ בחום

ברחבת הכניסה לארמון שוק כריסמס גדול.

בחזור ירדנו מהמטרו בתחנת karlsplatz, הכיכר השוקקת חיים בה מתקיים שוק מיוחד המיועד בעיקר למשפחות וילדים עם הפעלות רבות הקשורות בטבע, מחזור ושמירה על כדור הארץ. במרכז השוק קרוסלה מגניבה הבנויה מחומרים ממוחזרים,  מסילת "אופני-רכבת", פינת ליטוף חיות קטנה וערמות של חציר בהם משתובבים הילדים.

הכיכר מוקפת מבנים שונים ויפים, במיוחד מבנים הקשורים לתרבות ואמנות. אחד המבנים הבולטים בכיכר הוא כנסיית קארלס שכיפתה הירוקה בולטת למרחוק. מבנים חשובים נוספים הם מוזיאון וינה, מוזיאון אלברטינה, בית האמנות וכן בית האופרה של וינה.

משם המשכנו ברגל דרך המדרחוב לכיוון מרכז העיר, נכנסנו לשמוע קונצרט בליווי זמרות אופרה בכנסיית פטר הקדוש שנשמע ונראה נהדר בשל המיקום המפואר והאקוסטיקה של המקום. ובסיום חזרנו לבית המלון.

ביום שבת הטיסה שלנו היתה ב 14:50, בבוקר הספקנו לצאת לסיבוב של שעתיים לקנות קצת שוקולדים וגבינות ולשוטט בכמה רחובות שעדיין לא עברנו בהם.

תור לארוחת בוקר בקפה סנטרל

על ביקור בבודפשט לפני הכריסטמס תוכלו לקרוא כאן, ובריווירה הצרפתית- כאן

ואם יש לכם המלצות עבורי ליעד נוסף לביקור לקראת הכריסטמס  \יותר מאשמח שתכתבו לי....

גילוי נאות- חלק מהלינקים שמופיעים בבלוג שייכים לתוכנית שיתופים, כלומר אני מקבלת עליהם עמלה קטנה מהזמנות שאתם עושים דרך הקישור. המחיר שאתם משלמים הוא אותו מחיר בלי קשר לתוכנית וזו הדרך שלי לממן את הבלוג. אז אשמח ואודה אם תפרגנו ותזמינו דרך הקישורים המופיעים בפוסטים. 


ועד הטיול הבא... בואו נשמור על קשר!!! 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.